Hyvinvointia johtamistyötä jakamalla

Julkaistu 22.08.2023 Kirjoittajalta Anna Vanhala

(Kirjoittaja: Heidi Porttila, kehittämiskoordinaattori)

Esihenkilön hyvinvoinnilla on suuri vaikutus henkilöstöön ja työn sujumiseen. Loppusyksystä 2021 tehty esihenkilöiden työhyvinvointikysely oli pysähtymisen paikka Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa. Näytti siltä, että useat esihenkilöt tekivät työtä voimavarojensa rajoilla.

Johtamista oli lähdettävä kehittämään. Syntyi ja käynnistettiin KEiJO eli Kehittyvä johtaminen -hanke. Päiväkodinjohtajien johtamistyötä lähdettiin kehittämään Helsingin yliopiston Valmentava johtaminen ja uudistuva johtajuus -koulutuskokonaisuudella sekä vahvistamalla suunnitelmallisesti apulaisjohtajan ja päiväkodinjohtajan työparityöskentelyä.

Hankkeessa on kokeiltu erilaisia apulaisjohtajatoiminnan malleja. Uusia tehtävänkuvia on jo rakennettu, ja ne otetaan asteittain käyttöön varhaiskasvatuksen johtamisen kokonaisuuksissa. Tavoitteena on, että jatkossa apulaisjohtajat työskentelisivät enemmän pedagogisen johtamisen tehtävissä, päiväkodinjohtajan työparina.  Heillä ei olisi omaa lapsiryhmää ohjattavanaan.

Jaettua johtajuutta on viety myös henkilöstön keskuuteen. Henkilöstön osaamista hyödynnetään entistä laajemmin ja monipuolisemmin. Jos jollakulla on hyödyllinen taito tai vahvuus, hän voi opettaa muita tai kehittää toimintaa uuteen suuntaan. Käytännön esimerkkeinä varhaiskasvatuksessa ovat vaikkapa TVT- eli tieto- ja viestintäteknologia -tutorit vastaanottoineen sekä Vihreä lippu- ja liikkavastaavat. Näissä tehtävissä toimivat työntekijät saavat osaamisensa näkyväksi ja muutkin pääsevät hyötymään näistä taidoista.

Lisäksi huomiota on kiinnitetty entistä enemmän osaamisen viemiseen yli päiväkotirajojen. Esimerkiksi Titania-työvuorojärjestelmän opettelussa naapuriyksiköstä on voinut tulla työntekijä sen käyttöä opastamaan. On tärkeää tunnistaa, millaista osaamista omasta työyksiköstä löytyy, sekä nähdä sen hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Kotkan kaupunkistrategia ja henkilöstöohjelma kannustavat oppimaan yhdessä ja yhteisöllisesti. Johtamistyötä tekevien ja koko henkilöstön kesken on tarkasteltu uusien toimintatapojen toimivuutta.

Säännölliset arvioinnit työparijohtamisen kehittymisen osalta on toteutettu kerran kuussa yhteisillä KEiJO-pysäkeillä. Työtä uudistetaan yhdessä niiden kanssa, joita muutos koskee. Pyrkimys on vahvistaa esihenkilöiden osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia työhönsä.

Kehittyvän johtamisen koulutuskokonaisuudet vahvistavat dialogista vuorovaikutusta, itsensä johtamista sekä osaamisen johtamista, eri ammattiryhmille suunnattuna. Hankkeessa vahvistetaan positiivista ja kannustavaa työtapaa läpi koko varhaiskasvatuksen. Tavoitteena on varmistaa työn imun ja ilon säilyminen varhaiskasvatustyössä.

Vaikutusta on jo alkanut näkyä. Hanketta arvioineet ovat tuoneet esiin, että ”meillä on nyt oikeasti lupa kehittää johtotiimityötä” ja ”olemme paljon paremmassa hapessa kuin vuosi sitten”.

 

Kirjoittaja Heidi Porttila on Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämiskoordinaattori.