UKK – Waltti-kortti

Kotkassa myytävän bussikortin nimi on Waltti-kortti

 

ASIOI VERKOSSA – WALTTI-KAUPPA

Minulla ei vielä ole Waltti-korttia, mistä voin ostaa ihan uuden Waltti-kortin?

Waltti-kortin voi ostaa

  • Kotkan keskustasta Asiakaspalvelupiste Ruorista, Ruorin yhteys- ja aukiolotiedot löytyvät sivun alareunasta.
  • Karhulan R-kioskilta, Eteläinen Karjalantie 3.
  • Haminan palvelupisteenä toimii Linnoituksen uimahallin kahvio, Puistotie 1.
  • Pyhtäällä kortin voi ostaa kirjastosta, Huutjärventie 30.
  • Kortin saat heti käyttövalmiina mukaasi.
  • Voit tilata henkilökohtaisen matkakortin itselle tai alle 17-vuotiaalle lapsellesi myös netin kautta.  Kortti toimitetaan kotiosoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta.
  • Uuden korttipohjan hinta on 5 euroa.

Mitä Waltti-liikenteen maksuvyöhykkeet tarkoittavat?

 Waltti on vyöhykepohjaiseen hinnoitteluun perustuva matkakortti. Hinnat määräytyvät sen mukaan matkustaako yhdellä vai useammalla vyöhykkeellä. Kotkan seudulla on käytössä neljä maksuvyöhykettä:

  • A    Pyhtään ja Hurukselan alue
  • B    Kotkan paikallisliikenne ja Huutjärvi-Siltakylä-alue
  • C    Haminan kaupunkialue
  • D    Haminan Pyhällön alue

Mitä eroa on henkilökohtaisella ja haltijakohtaisella kortilla?

  • Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja. Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa samaan asiakasryhmään(ikään) kuuluva henkilö.
  • Jos henkilökohtainen kortti katoaa, kortin personointi mahdollistaa arvon tai kauden siirron uudelle kortille.
  • Haltijakohtainen matkakortti vastaa aina käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä eli kadotettua korttia ei voi sulkea,eikä siinä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.
  • Haltijakohtaiselle kortille ei voi ladata kuukausikorttia, se toimii ainoastaan arvokorttina. Sitä ei myöskään voi tilata Waltin nettipalvelun kautta.

Kannattaako minun ladata kausikortti vai lataanko kortille arvoa?

  • Kausikortilla matkustat 30 päivän ajan rajattomasti. Jos siis käytät linja-autoa melkeinpä joka arkipäivä, esimerkiksi työmatkoihin, on kausikortti sinulle edullisempi vaihtoehto.
  • Arvoa lataisin kortille siinä tapauksessa, jos käyttäisin linja-autoa satunnaisesti, tai korkeintaan pari kertaa viikossa. Arvohan säilyy kortilla viisi vuotta, joten siinä mielessä sen kuluttamisella ei ole kiire.
  • Kortillahan voi olla yhtä aikaa ladattuna kausi sekä arvoa. Linja-auton lukijalaite veloittaa silloin aina kausituotteen puolelta, jos ei toisin pyydetä.
  • Arvoa voi olla kausituotteen lisäksi, jos haluat maksaa vaikka mukana olevan kaverisi matkan. Tai jos haluat ylittää vyöhykerajan ja maksaa toisen vyöhykkeen hinnan arvolla etkä käteisellä. Tai jos haluat varautua siihen, että et muista ladata uutta kautta ajoissa.

Missä voin ladata Waltti-korttia?

  •  Lataaminen onnistuu palvelu-tai myyntipisteessä, joita Kotkan alueella ovat; Asiakaspalvelupiste Ruori, Karhulassa R-kioski  (Eteläinen Karjalantie 3), Pyhtään kirjasto ja Haminan uimahallin kahvio.
  • Muissa pisteissä lataaminen on ilmaista, R-kioski veloittaa lisälatauksesta palkkion, 3,06%(+alv24%) latauksen arvosta.
    Linja-autoissa voit lisäladata korttiisi sen kauden, joka siellä on aiemmin ollut (vyöhykkeen muutos tai lisäys ei ole mahdollista) tai lisätä arvoa. Jokainen lataus linja-autossa maksaa 2 euroa. Linja-autoissa maksu on suoritettava käteisellä, mieluiten tasarahalla.
  • Myös netin kautta voit ladata korttiasi. Waltti-kaupassa voit ladata matkakorttisi ilman rekisteröitymistä tai rekisteröimällä oman käyttäjätilisi. Kun rekisteröit oman käyttäjätilin Waltti-kauppaan, saat käyttöösi laajemmat palvelut. Voit vaikka yhdistää tiliisi useita kortteja, jolloin lisätyt kortit ovat aina heti käytettävissä ja suoraan ladattavissa. Myös edelliset ostokset näkyvät käyttäjätilissä. Rekisteröityminen on helppoa ja edellyttää vain sähköpostin ja salasanan antamista.

Mistä näen, mihin asti kortillani oleva kausi on voimassa tai paljonko arvoa kortillani on jäljellä?

  •  Kauden viimeinen voimassaolopäivä ja jäljellä oleva arvo ovat nähtävissä linja-auton lukijalaitteella korttia käytettäessä. Voit myös kysyä korttisi tilannetta kuljettajalta tai poiketa kortin kanssa palvelu- tai myyntipisteessä.
  • Voit myös halutessasi ottaa käyttöön Waltti-kortinlukija -mobiilisovelluksen, jolla voit kätevästi ja nopeasti tarkastaa Waltti-matkakortin tai kertakortin voimassaolotiedot. Waltti-kortinlukija -sovellus on ilmainen ja voit ladata sen käyttöön Google Playssa. Sovellus toimii NFC toiminnan omaavissa ja Android-käyttöjärjestelmää käyttävissä puhelimissa ja tableteissa. Waltti-kortinlukija näyttää voimassaolevat kaudet, jäljellä olevan arvon, viimeisen arvolipun sekä edelliset matkat matkakortilta, kun NFC-puhelimella koskettaa korttia. Sovelluksella voit myös lähettää itsellesi sähköpostiin kuittitiedot viimeisimmästä arvolipusta.

Olen opiskelija, saanko Waltti-kortista opiskelija-alennusta?

  • Opiskelija-alennuksen saat käymällä Waltti-kortin ja opiskelijatodistuksen kanssa palvelu-tai myyntipisteessä. Opiskelija-status voidaan päivittää kortille enintään yhdeksi vuodeksi eteenpäin.
  • Jos et ole vielä täyttänyt 17 vuotta, sinulle edullisempi asiakasryhmä on juniori.
  • Lisäksi on käytössä myös Waltti-koulumatkatukilippu (KELAn koulumatkatuki), joka on tarkoitettu  toisen asteen (lukio, ammattiopisto tms.) opiskelijalle, joka saa Kelan myöntämää koulumatkatukea 10 km ylittävälle matkalle.
  • Opiskelijan maksama hinta on 38€ kaikilla vyöhykkeillä. Lippu on henkilökohtainen, 30pv lukuvuosikohtainen kausilippu ja sen voi hankkia palvelu- tai myyntipisteistä Lisätietoa KELAn sivuilla.

Täytän pian 65 vuotta, miten saan senioreille kuuluvat edut käyttööni?

  • Kortillesi voidaan päivittää asiakasryhmäksi seniori myynti-tai palvelupisteessä. Silloin linja-auton lukijalaite veloittaa aina ikäryhmääsi kuuluvan edullisemman hinnan ja ottaa huomioon hiljaisen ajan myös päivällä klo 9-14. Seniorina saat myös 30 päivän kausikortin edullisemmin.

Mitä tarkoittaa ”hiljainen aika”?

  • Arvoa käytettäessä matkasta velotettu hinta on edullisempi hiljaisella ajalla. Hiljainen aika on arkisin klo 17.30 jälkeen illalla, arkipyhinä sekä viikonloppuisin. Näiden aikojen lisäksi senioreilla (yli 65v.) hiljainen aika on myös arkisin klo 9-14.

Voinko hyödyntää 60 min vaihto-oikeutta Walttikortilla maksaessa?

  • Kyllä voit. Jos maksat matkasi arvolla ja käytät tunnin sisällä uudelleen linja-autoa, on jälkimmäinen matkasi ilmainen, kortti pitää kuitenkin käyttää lukijalaitteessa vaikka matkaa ei veloiteta.

Olen lataamassa uutta kautta Waltin nettikaupassa, miten osaan valita oikean vyöhykkeen?

  • Netissä Waltti-kauppa on valtakunnallinen ja vyöhykejakoa ei sinne sen takia ole valitettavasti kovin tarkkaan saatu. Maksuvyöhykekartan löydät Kotkan kaupungin omilta sivuilta.

Latasin vahingossa netissä väärän vyöhykkeen, eikä kortti toimi Kotkan alueella, miten saan korjattua vyöhykkeen oikeaksi?

  • Sinun täytyy käydä kortin kanssa palvelupisteessä, jossa väärä vyöhyke vaihdetaan oikeaksi. Väärin ladattua vyöhykettä ei voi nettikaupassa korjata.

Latasin korttini eilen illalla netin kautta, miksi se ei toiminut aamulla bussissa? Rahat on kyllä veloitettu tililtäni.

  • Netissä tehdyn latauksen siirtyminen ja näkyminen kortinlukulaitteella saattaa kestää kahdesta tunnista kahteen vuorokauteen. Ennen sitä ladatulla lipputuotteella ei voi matkustaa. Viiveen pituus riippuu mm. siitä kuinka paljon on tehty nettilatauksia sillä hetkellä tällä alueella. Tieto latauksesta kulkee nettikaupasta rahastuslaitevalmistajalle ja sieltä edelleen yksittäisen auton laitteelle ja edelleen kortille, kun korttia leimataan laitteella.
  • Pidä siis kuitti/vahvistus latauksesta mukanasi ja jos lataus ei ole siirtynyt, esitä kuitti/vahvistus kuljettajalle. Kuljettajia on ohjeistettu päästämään asiakkaat kyytiin.
  • Yksi vaihtoehto on asioida palvelupisteessä kortin kanssa, siellä kortti asetetaan myyntilaitteen kortinlukijaan, jolloin tieto päivittyy kortille. Aina kannattaa ladata hyvissä ajoin etukäteen.

Olen kadottanut Waltti-korttini, mitä teen?

  • Mikäli kyseessä on henkilökohtainen kortti, ota yhteyttä asiakaspalvelupiste Ruoriin, Kirkkokatu 6. Ruori toimii kadonneiden korttien osalta löytötavaratoimistona. Jos korttiasi ei löydy, se voidaan sulkea ja jäljellä olevat tuotteet, arvo tai kausi, voidaan siirtää uudelle korttipohjalle, jonka hinta on 5 euroa.
  • Uuden kortin kadonneen tilalle Ruorin lisäksi voit noutaa myös Karhulan R-kioskilta, Eteläinen Karjalantie 3, Haminan uimahallin kahviosta, Puistotie 1 tai Pyhtään kirjastolta, Huutjärventie 30.

Olen muuttamassa Kouvolaan, toimiiko Kotkasta ostettu Waltti-kortti siellä, vai pitääkö minun ostaa uusi kortti?

  • Matkakortille ladattua arvoa voit käyttää myös muiden Waltti-alueiden joukkoliikenteessä. Kausilippu on tarkoitettu ainoastaan omalla alueella käytettäväksi. Huomiotavaa kuitenkin on, että netissä Kotkan alueen korttiin ostettu arvo pitää ensin ”käynnistää” Kotkan alueen linja-auton tai palvelupisteen kortinlukijassa ennen kuin se toimii muiden Waltti-alueiden linja-autoissa.

Milloin kesäkortin myynti alkaa?

  • Kesäkorttia myydään toukokuun ajan.

Kesäkorttini on loppumaisillaan, voinko ladata kuukausikortin siihen perään linja-autossa?

  • Kun kesäkortin kausi loppuu, seuraava tavallinen 30 päivän kausi on ladattava palvelupisteessä tai netissä. Linja-autossa se ei ole mahdollista.

Missä korttia voi käyttää?

  • Kortti toimii Haminan, Kotkan ja Pyhtään alueella busseissa ja palvelulinjoilla, joissa on tuulilasissa näkyvissä Waltti-tunnus.
  • Näitä ovat mm. kaikki Kotkan paikallisliikenteen vuorot, Kotka-Hamina -vuorot ja pikkubussilla ajettavat palvelulinjat. Lisäksi pääosa Pyhtää-Siltakylä-Huutjärvi-Kotka –liikenteestä ja pääosa seudun koulupäivävuoroista.

Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

  • Ajoneuvosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Ne hinnoitellaan vyöhykkeittäin kuten arvo- ja kausiliputkin.

ASIOI VERKOSSA- WALTTI-KAUPPA

Ostanko arvo- vai kausilipun?

  • Kertalipulla matkustaminen on kalleinta ja edellyttää käteistä rahaa. Jos matkustaa edes muutaman kerran vuodessa, kannattaa ostaa Waltti -arvolippu. Se on voimassa koko kortin teknisen käyttöiän, eli yli 7 vuotta.
  • Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos matkustaa pääosin perushinta-aikaan vähintään 14 edestakaista matkaa kuukaudessa, kannattaa ostaa 30 päivän kausilippu. Opiskelijoilla tämä raja on 12 matkaa.
  • Jos matkustaa keskimäärin kaksi edestakaista matkaa kuukaudessa perusaikaan, arvolipulla aikuinen säästää vuodessa 33,60 € ja opiskelija 67,20 €. Seniori +65 säästää hiljaisena aikana 61,44 € vuodessa.
  • Säästöt on laskettu yhden vyöhykkeen sisällä tapahtuvasta matkustuksesta.

Mitä tuotteita nettipalvelusta voi ostaa?

  • Nettipalvelusta voi tilata ja ostaa henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua.
  • Kortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Matkakortti ja siihen ladattu lipputuote postitetaan annettuun osoitteeseen 7-14 vuorokauden kuluessa tilauksesta.
  • Jos haluat tilata matkakortin alaikäiselle lapselle, sinun on luotava sitä varten uusi käyttäjätunnus. Voit käyttää kuitenkin samaa sähköpostisoitetta kuin omassa tilauksessasi.
  • Opiskelijan kausi- tai arvokorttia ei voi hankkia nettipalvelusta, koska korttia hankittaessa pitää todistaa opiskelijaoikeus.
  • Jatkossa matkakortin voi myös lisäladata nettipalvelussa.

Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

  • Kausilipulla voi matkustaa 30 päivän ajan rajattomasti.
  • Arvolippuun ladataan tietty summa (vähintään 5 euroa) rahaa, joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.
  • Voit esimerkiksi ostaa kortille 30 päivän kausilipun ja ladata sille lisäksi rahaa 20 euroa siltä varalta, että haluat maksaa samalla kortilla myös toisen henkilön tai jos kausilipun matkustusoikeus on päättynyt.

Missä korttia voi käyttää?

  • Kortti toimii Haminan, Kotkan ja Pyhtään alueella busseissa ja palvelulinjoilla, joissa on tuulilasissa näkyvissä Waltti-tunnus.
  • Näitä ovat mm. kaikki Kotkan paikallisliikenteen vuorot, Kotka-Hamina -vuorot ja pikkubussilla ajettavat palvelulinjat. Lisäksi pääosa Pyhtää-Siltakylä-Huutjärvi-Kotka –liikenteestä ja pääosa seudun koulupäivävuoroista.

Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?

  • Waltti-kortin voi ostaa joko henkilökohtaiseksi tai haltijakohtaiseksi. Kausilippu on aina henkilökohtainen.
  • Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on.
  • Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla, vaikka se olisi haltijakohtainen. Perheen lapset sen sijaan voivat käyttää samaa korttia.
  • Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta tällöin kortilta veloitetaan korkeampi aikuisen lipun hinta myös lapsen lipusta.
  • Haltijakohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös usea (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluva henkilö matkustaa yhtä aikaa: kun nouset bussiin, kerro monenko henkilön matka kortilta veloitetaan.
  • Henkilökohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös maksaa usean (samaan tai alempaan) ikäryhmään kuuluvan henkilön matkan silloin, kun kortin omistaja matkustaa myös itse saman matkan yhdessä ryhmän kanssa.

Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta kortista verrattuna haltijakohtaiseen korttiin?

  • Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Tällöin kortin löytäjä ei voi käyttää korttia matkustamiseen, ja käyttämättömät matkat voi siirtää uudelle kortille.
  • Haltijakohtaisen matkakortin käyttö vastaa käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.

Maksaako Waltti-matkakortin lataaminen?

  • Kotkan seudun joukkoliikenteessä Waltti-kortin lataaminen Palvelupiste Ruorissa, Haminan Linnoituksen uimahallissa ja Huutjärven kirjastossa ei toistaiseksi maksa mitään. Asiakas maksaa ainoastaan korttirungosta 5 € ja kortille ladattavien lipputuotteiden hinnan. Busseissa lataamisesta peritään 2€ latausmaksu, ja Karhulan R-kioski perii latauspalkkion 3,06% (alv0%) latauksen arvosta.
  • Tulevaisuudessa on mahdollista, että jokainen myyntipiste laittaa tuotteen hinnan päälle oman toimitusmaksunsa, jolla katetaan latauksesta syntyneet kustannukset. Nettilataus on jatkossakin edullisin tapa ostaa matkustuskautta tai –arvoa. Silloin myyntipalkkio laitetaan näkyviin erilliseksi osaksi palvelun hintaa, jolloin yhteiskunnan tuki kohdistuu suoraan lipun hintaan, eikä matkustamisen tukipalveluihin.

Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

  • Ajoneuvosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Ne hinnoitellaan vyöhykkeittäin kuten arvo- ja kausiliputkin. Myös kertalipun hinnasta saa mahdollisen hiljaisen ajan alennuksen.

Voinko siirtää nykyiset lipputuotteet uudelle Waltti-kortille?

  • Ei voi, mutta voit käyttää nykyiset matkat loppuun voimassaoloajan puitteissa ja ottaa sen jälkeen käyttöön Waltti-tuotteen. Waltti-lipun voi ostaa valmiiksi jo hyvissä ajoin, koska sen voimassaolo alkaa vasta ensimmäisestä käyttökerrasta.

Miten Waltti kehittyy jatkossa?

  • Kotkan seudun joukkoliikenteen Waltti-järjestelmää kehitetään mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Jo nyt ensimmäisessä vaiheessa on huomioitu nettikyselymme perusteella saatu palaute mahdollisimman kattavasti.
  • Etelä-Kymenlaakson henkilökuljetusyksikkö saa Waltti-järjestelmästä aiempaa selvästi tarkemmat matkustustiedot, joiden perusteella liikennetarjontaa voidaan ohjata sinne, missä on eniten kysyntää.