Lipunmyynti ja lataus

Joukkoliikenteen Waltti-matkakortit ja lippulataukset

Kotkan seudun joukkoliikenteen Waltti-matkakortteja ja lippulatauksia voi ostaa:

Nettikaupasta uusi kortti

Lisälataus Waltti-nettipalvelusta

Kotkan keskusta

  • Asiakaspalvelupiste Ruori, yhteys- ja aukiolotiedot sivun alareunassa

Hamina, os. Puistokatu 1, p. 040 199 1232

Pyhtää, p. 040 710 4685

Karhula, Eteläinen Karjalantie 3, p. 050 416 5445

Lisäksi Kotkan seudun joukkoliikenteen linja-autoissa, joissa Waltti-liput käyvät maksuna, voi lisäladata matkustusoikeutta kausi- ja arvolipuille. Lippuostoksia ei autoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta voi maksaa pankki- tai luottokorteilla. Varaa siis autossa tehtävää lippuostosta varten mukaan käteistä rahaa lataussumman verran (mielellään tasaraha). Lisälataus autoissa  maksaa 2 euroa/lataustapahtuma. R-kioski perii asiakkaalta palkkion, joka on 3,06% +alv. 24% latauksen arvosta.

Ennen matkakortin hankintaa suosittelemme tutustumista lipputuotteisiin ja -hintoihin sekä maksuvyöhykkeisiin.

Lipputuotteet ja hinnat

Maksuvyöhykkeet

Voit halutessasi ladata alta esitietolomakkeen tulostettavaksi. Nopeutat kortin ostotapahtumaa täyttämällä esitietolomakkeen valmiiksi ennen palvelupisteessä asiointia.

Waltti Esitietolomake ja kartta (PDF)

Customer information for Waltti card (PDF)

Valtakirja matkakorttiasiointiin (PDF)

Nettikauppa

Nettikauppa-asiointiin tarvitset

  • nettiyhteyden
  • sähköpostiosoitteen
  • verkkopankkitunnukset (tunnistautumista sekä ostosten maksamista varten)

Ensimmäisellä asiointikerralla palveluun pitää rekisteröityä sekä luoda käyttäjätunnus ja salasana.

  • Tutustu ensin nettipalvelun käyttöohjeisiin (linkki sivun alapalkissa ja kirjaudu-painikkeen alla).
  • Ostoksen voi maksaa joko pankki- tai luottokortilta.
  • Voit tilata nettipalvelusta matkakortin itsellesi tai samassa taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle (vaatii erillisen käyttäjätunnuksen tekemistä lapsen korttitilausta varten, sähköpostiosoite voi olla sama).
  • Uusi kortti postitetaan kotiin 7-14 vrk:n kuluessa tilauksesta.
  • Ei Kela-koulumatkatukilippujen tilauksia (Kela edellyttää asiakaspalvelulta latauskertojen seurantaa)
  • Opiskelijalippujen lisälatauksia voi ostaa nettikaupasta (1. hankintakerta ja opinto-oikeuden todistaminen asiakaspalvelupisteessä)

Matkakorttien lisälataukset, kortin tietojen tarkastelu ja muokkaaminen

  • Käyttäjätiliin lisätyille matkakorteille voi ostaa lisälatauksia: arvoa, kautta tai molempia
  • Matkakortti lisätään omaan käyttäjätiliin joko vahvasti tunnistautumalla (esim. verkkopankkitunnuksin) tai Waltti-kortin takaa löytyvällä korttinumerolla
  • Vahvasti tunnistautumalla tiliin liitetystä matkakortista pääsee näkemään kortilla olevan arvon, voimassaolevan ja tulevan kauden sekä kortin käyttö- ja lataushistorian
  • Korttinumerolla käyttäjätiliin liitetystä kortista näkee palvelussa vain kortilla olevan arvon ja voimassa olevan kauden
  • Matkakortin voi ladata nettipalvelussa, vaikka kortissa olisi vielä jäljellä aiemmin ladattua arvoa tai meneillään oleva kausi. Jos matkakortilla on aktivoimaton kausilippu, se täytyy aktivoida autossa käyttöön ennen kuin kortille voi ostaa uuden kauden. Uusi kausi käynnistyy vasta, kun voimassa oleva kausi päättyy.
  • Arvoa voi kortille ladata linja-autoissa 10-50 euroa. Palvelu- ja myyntipisteissä voi ladata yli 50 euron summat. Ei suositella yli 200 euron latauksia. Kausi ja arvo tuotteen lisälatauksissa autoissa asiakas maksaa 2 euron latausmaksun per lataustapahtuma ja R-kioskin palvelumaksu latauksesta on 3,06%+alv.24% ladattavan tuotteen arvosta.
  • Kausilipun voi myös ostaa eri vyöhykkeille kuin aikaisemmin. Samoin kausilipun kestoa voi vaihtaa esimerkiksi 30 päivän lipusta 90 päivän lipuksi.
  • Ikäryhmämuutosten tekeminen ei onnistu nettikaupassa, vaan vaativat asiakaspalvelupisteessä asiointia

Nettilatauksen aktivointi

  • Lataus siirtyy kortille ja näkyy kortin tiedoissa vasta, kun kortti luetaan (aktivoidaan) latauksen jälkeen auton rahastuslaitteella
  • Nettilatauksen jälkeen kestää vähintään 2 tuntia ennen kuin kortille ladattua sisältöä voi käyttää matkustamiseen (autolaitteiden tiedonsiirtoon kuluva aika)

Maksaminen linja-autoissa

Autoissa on vuoden 2016 alusta alkaen voinut maksaa lippuja tai latauksia vain käteisellä rahalla – pankki- ja luottokortit eivät toistaiseksi käy maksuvälineenä. Varaa käteinen mieluiten tasarahana – myös lippua ladatessasi! Kertamatkalippua maksettaessa kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta vastaan yli 20 euron seteliä vaihtorahakassan rajallisuuden vuoksi. Lisälataus autoissa muuttui maksulliseksi 1.10.2018. Asiakas maksaa 2 euroa/ lataustapahtuma.

Asiakaspalvelupiste Ruori

Ruorissa voit ostaa ja ladata Waltti-kortin, kysyä kaupungin palveluista, ostaa Kotka-tuotteita, hoitaa pysäköinninvalvontaan liittyviä asioita, noutaa Kotkan alueen painettuja bussiaikatauluja, hakea ja palauttaa leirialueiden avaimia, noutaa matkailu- ja tapahtumaesitteitä ja käyttää maksutonta asiakaspäätettä sähköistä asiointia varten.

Ruorissa voit maksaa päivähoitolaskut, venepaikka-, tontinvuokra-, ja tilapalvelulaskut, kaupunkisuunnittelun kartta- ja rekisteriotemaksut sekä mm. todistuspalkkiot, pysäköintivirhemaksut, pysäköintiluvat, Kotkan Opiston opintomaksut, Kymenlaakson Pelastuslaitoksen sairaankuljetuslaskut, Kymen Veden vesilaskut ja Kotkan Energian kaukolämpölaskut.

Voit maksaa laskut käteisellä tai maksupäätteellä. Laskujen maksamisesta ei peritä käsittelymaksua.
Waltti-kortin latauksen voi maksaa myös Eazybreak-työmatkasetelillä.

Aukioloajat

Maanantai: 09:00 - 16:00

Tiistai: 09:00 - 16:00

Keskiviikko: 09:00 - 17:00

Torstai: 09:00 - 16:00

Perjantai: 09:00 - 15:00

Poikkeusaukioloajat

Kehittämispäivä 24.04.2020: Suljettu

Juhannus 18.06.2020: 09:00 - 14:00

Kesäaika 01.06.2020 - 28.06.2020: 09:00 - 15:00

Asiakaspalvelupiste suljettu 29.06.2020 - 19.07.2020: Suljettu

Kesäaika 20.07.2020 - 30.08.2020: 09:00 - 15:00

Henkilökunnan koulutus 29.10.2020: Suljettu

Jouluaaton aatto 23.12.2020: 09:00 - 14:00

Uudenvuoden aatto 31.12.2020: 09:00 - 14:00

Käyntitiedot

Käyntiosoite

Kirkkokatu 6, 48100 Kotka

Kohteen palvelut

Pysäköinninvalvonta

Aukioloajat

Maanantai: 13:00 - 15:00

Tiistai: 13:00 - 15:00

Keskiviikko: 13:00 - 17:00

Torstai: 13:00 - 15:00