Palotorninvuoren puisto, historia

Puiston historiaa

Tulipalo tuhosi tornin 1911

Palotorninvuori on saanut nimensä kallion korkeimmalla kohdalla sijainneesta vuonna 1895 rakennetusta palotornista. Aiemmin paikka tunnettiin Tschedajeffin vuorena. Tiheästi rakennettu kaupunki oli altis tulipaloille, joten palotorni oli tarpeen. Tornista valvottiin myös satama-alueen lautatarhoja.

Rikasmuotoista puuarkkitehtuuria edustavan tornin suunnitteli arkkitehti Theodor Höijer yhdessä kaupungininsinööri Theodor Brochardtin kanssa. Varat tornin rakentamiseen saatiin anniskeluyhtiön voittovaroista. Palotornin rakentamisen aikoihin puistossa tehtiin istutus- ja kunnostustöitä.

Torni paloi elokuussa 1911 eikä paikalle enää rakennettu uutta tornia vaan alue tasattiin näköalapaikaksi. Myöhemmin osa vuoresta louhittiin laajenevan sataman tarpeisiin.

Näköalatasanne rakennettiin

Vuonna 1958 Palotorninvuoren puistoa alettiin kunnostaa kaupunginpuutarhuri Otto Kauton johdolla. Tällöin rakennettiin nykyinen näköalatasanne, luonnonkivimuureja sekä istutuksia. Puistossa oli vielä silloin museo ja muita rakennuksia.

Puiston viimeisin peruskunnostus tehtiin vuosina 2005–2006.

Ilmapuolustuksen muistomerkki

Kotkaa pommitettiin rajusti vuosina 1939–1944 ja Palotorninvuorella sijainneella tykkiasemalla oli tärkeä merkitys Kotkan ilmapuolustukselle.

Venäläiset pommikoneet tuhosivat tykkiaseman 19.5.1944. Tällöin ammusvarasto räjähti ja 10 miestä kuoli. Näiden tapahtumien muistona on vuorella Ritsa, Ilmapuolustuksen muistomerkki.

Jäänmurtaja Tarmoa pommitettiin raskaasti

Puiston näköalatasanteelta näkyy Merikeskus Vellamon museoaluslaiturissa oleva höyryjäänmurtaja Tarmo (1907). Alus palveli ensimmäisen maailmansodan aikana Venäjän Itämerenlaivastossa avustaen sotalaivoja.

Talvisodassa jäänmurtajat otettiin jälleen avuksi ja aseistettiin. Tammikuussa 1940 Tarmo joutui venäläisen lentokoneen pommituksen kohteeksi Kotkan satamassa. Pommituksessa laivaan kuoli 39 miestä ja 13 haavoittui.