Digituki

Valtakunnallisen Digituki-verkoston jäsenten pyöreä sininen tunnusDigituki on digitaalisen viranomaisasioinnin, palvelun ja älylaitteen käytön tukea

Kotkan kaupunki ja kaikki Kotkan digitukiverkoston jäsenet kuuluvat valtakunnalliseen Digi- ja väestötietoviraston Digitukiverkostoon.

Digituen tarkoituksena on auttaa

  • käyttämään älylaitteita
  • asioimaan itsenäisesti ja turvallisesti
  • ymmärtämään yleisiä digitaalisten palvelujen periaatteita

Digituen muotoja ovat

  • etätuki: esimerkiksi puhelintuki, sähköpostituki ja chat-tuki
  • lähituki: esimerkiksi asiointipisteissä ja kirjastoissa tarjottava tuki, vapaaehtoisten digitutoreiden tuki, kotiin vietävä digituki ja vertaistuki
  • koulutukset: oppilaitosten, opistojen ja järjestöjen kurssit ja koulutukset

Digituen sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon. Jokainen digitukea tarjoava taho määrittää Kotkassa itse minkälaista digitukea se tarjoaa.

Kansalaisneuvonta – neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Suomessa on myös valtakunnallinen neuvontapalvelu eli Kansalaisneuvonta. Se on julkisten viranomaispalvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu. Kansalaisneuvonnan päätehtävänä on auttaa kansalaista löytämään oikea viranomainen tai sähköinen palvelu asiansa hoitamiseen. Kansalaisneuvonnassa voi asioida puhelimitse, sähköisellä lomakkeella ja chatissä. Kansalaisneuvonta ei tarjoa digitukea. Siirry tästä Kansalaisneuvonnan verkkosivulle.

Ajankohtaista

Digi- ja väestötietovirasto järjestää Digiturvaviikko2021-tapahtuman 25.-29.10.2021. Digitaalinen turvallisuus koskettaa meistä jokaista, vaikka asia helposti kiireen keskellä unohtuu.
Viikon live-tapahtumiin voi osallistua maksutta. Tietoa viikon tapahtumasta ja osallistumisohjeet löydät täältä.

  • Kuvassa näkyy miehen kädet pitelemässä kännykkää.
    03.08.2021

    Vaka-blogi: Mikä ihmeen tvt-koordinaattori?

    Blogin kirjoittajana on varhaiskasvatuksen tieto- ja viestintäkoordinaattori Jari Laitinen, jolla on keskeinen rooli varhaiskasvatuksen asiakasperheiden sähköisissä palveluissa. Jarilla on pitkä…