Digituki

Valtakunnallisen Digituki-verkoston jäsenten pyöreä sininen tunnusDigituki on digitaalisen viranomaisasioinnin, palvelun ja älylaitteen käytön tukea

Kotkan kaupunki ja digitukiverkoston jäsenet kuuluvat valtakunnalliseen Digi- ja väestötietoviraston Digitukiverkostoon.

Digituen tarkoituksena on auttaa

  • käyttämään älylaitteita
  • asioimaan itsenäisesti ja turvallisesti
  • ymmärtämään yleisiä digitaalisten palvelujen periaatteita

Digituen muotoja ovat

  • etätuki: esimerkiksi puhelintuki, sähköpostituki ja chat-tuki
  • lähituki: esimerkiksi asiointipisteissä ja kirjastoissa tarjottava tuki, vapaaehtoisten digitutoreiden tuki, kotiin vietävä digituki ja vertaistuki
  • koulutukset: oppilaitosten, opistojen ja järjestöjen kurssit ja koulutukset

Digituen sisältö voi vaihdella sähköisen asioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon. Jokainen digitukea tarjoava taho määrittää itse minkälaista digitukea se tarjoaa.

Kansalaisneuvonta – maksutonta neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Kansalaisneuvonta on valtakunnallinen neuvontapalvelu. Se on julkisten viranomaispalvelujen käyttäjille tarkoitettu palvelu, jossa autetaan löytämään oikea viranomainen tai sähköinen palvelu asian hoitamiseen.

Kansalaisneuvonnassa voi asioida puhelimitse, sähköisellä lomakkeella ja chatissä. Kansalaisneuvonta ei tarjoa digitukea. Siirry tästä Kansalaisneuvonnan verkkosivulle.

  • Kuvassa puhelin käsissä
    14.12.2021

    Tukea koronapassin hankintaan

    Kotkassa koronapassin lataamiseen puhelimeen on saatavissa tukea Kumppanuustalo Viikarissa ja korttelikodeissa. Myös paperisen koronapassin tulostaminen on mahdollista. Lisäksi digitukea tarjoavat…

  • Kuvassa näkyy miehen kädet pitelemässä kännykkää.
    03.08.2021

    Vaka-blogi: Mikä ihmeen tvt-koordinaattori?

    Blogin kirjoittajana on varhaiskasvatuksen tieto- ja viestintäkoordinaattori Jari Laitinen, jolla on keskeinen rooli varhaiskasvatuksen asiakasperheiden sähköisissä palveluissa. Jarilla on pitkä…