Digituki

Digituki auttaa kaikissa digipulmissa

Tarjoamme digitukea kaikille kotkalaisille. Digitukea tarjoavat yhteistyössä Kotkan kaupunki sekä alueen järjestöt, hankkeet ja yritykset. Olemme osa valtakunnallista Digi- ja väestötietoviraston Digitukiverkostoa.

TÄÄLTÄ LÖYDÄT DIGITUKEA

Mitä on digituki?

Digituki auttaa

  • käyttämään älylaitteita
  • asioimaan itsenäisesti ja turvallisesti
  • ymmärtämään yleisiä digitaalisten palvelujen periaatteita

Digitukea monella tavalla

  • etätuki: esimerkiksi puhelintuki, sähköpostituki ja chat-tuki
  • lähituki: esimerkiksi asiointipisteissä ja kirjastoissa tarjottava tuki, vapaaehtoisten digitutoreiden tuki, kotiin vietävä digituki ja vertaistuki
  • koulutukset: oppilaitosten, opistojen ja järjestöjen kurssit ja koulutukset

Digitukea kaikille kotkalaisille

  • digituki = digineuvonta, digiapu ja digiopastus
  • digituki on tarkoitettu kaiken ikäisille kotkalaisille
  • digitukea tarjotaan monessa paikassa Karhulassa, Kotkansaarella ja Länsi-Kotkassa
  • digitukipaikoista löytyy yhteisessä käytössä olevia tietokoneita, tabletteja, tulostimia ja skannereita
  • digitukipaikoista saa henkilökohtaista kasvotusten tapahtuva neuvontaa ja apua digipulmissa
  • opastusta ja neuvontaa saa myös puhelimitse ja sähköpostin välityksellä
  • digitukijan voi kutsua kotikäynnille
  • kotiin on mahdollisuus lainata digilaitteita, esim. läppäri nettiyhteydellä
  • tarjolla on kaiken ikäisille sopivia digitaitoja kehittäviä kursseja
  • digituki on pääosin maksutonta
  • Täältä löydät digitukea -sivulla esitellään Kotkan alueen digitukitarjonta

Digitukea tarjoava taho määrittää itse minkälaista digitukea se tarjoaa. Digituessa noudatetaan Digi- ja väestötietoviraston antamaa eettistä ohjeistusta. Siirry tästä eettiseen ohjeistukseen.

Kansalaisneuvonta – maksutonta neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille

Kansalaisneuvonta on valtakunnallinen neuvontapalvelu. Se on julkisten viranomaispalvelujen käyttäjille eli kaikille kansalaisille tarkoitettu palvelu, jossa autetaan löytämään oikea viranomainen tai sähköinen palvelu asian hoitamiseen.

Kansalaisneuvonnassa voi asioida puhelimitse, sähköisellä lomakkeella ja chatissä. Kansalaisneuvonta ei tarjoa digitukea. Siirry tästä Kansalaisneuvonnan verkkosivulle

  • Kuvituskuva henkilöstä käyttämässä tietokonetta
    20.06.2022

    Kotkalle ja Kouvolalle digikannustinrahaa

    Kotkan ja Kouvolan kaupunkien yhteishakemukselle on myönnetty digitalisaatio-osaamisen kehittämiseen Valtiovarainministeriön digikannustinrahaa noin 360 000 euroa. Kuntien omaa rahaa osoitetaan hankkeelle noin…

  • Kuvassa nuori tyttö opastaa vanhempaa rouvaa kännykän käytössä.
    25.05.2022

    Digitaito- ja digitukikyselyn tulokset

    Kymenlaakson digitaito- ja digitukikyselyn tulokset on koottu Kymenlaakson liitto on kehittänyt viime vuodet yhdessä Kymenlaakson kuntien ja Kymsoten kanssa alueella…