Digituki

Digituki auttaa digipulmissa
Digituki on tarkoitettu kaikille kotkalaisille. Digitukea tarjoaa yhteistyössä Kotkan kaupunki, alueen järjestöt ja hankkeet sekä vapaaehtoiset digiopastajat.
Digitukijat muodostavat Digituki Kotka -verkoston. Digituki Kotka osa valtakunnallista Digi- ja väestötietoviraston digitukiverkostoa.
Mitä on digituki?
Digituki auttaa
- käyttämään älylaitteita
- asioimaan itsenäisesti ja turvallisesti
- ymmärtämään yleisiä digitaalisten palvelujen periaatteita
Digitukea monella tavalla
- etätuki: esimerkiksi puhelintuki, sähköpostituki ja chat-tuki
- lähituki: esimerkiksi asiointipisteissä ja kirjastoissa tarjottava digituki, vapaaehtoisten vertaistukijoiden eli digiopastajien tarjoama digituki ja kotiin vietävä digituki
- koulutukset: oppilaitosten, opistojen ja järjestöjen kurssit ja koulutukset
Digitukea kaikille kotkalaisille
- digituki = neuvontaa, auttamista, opastamista ja opettamista
- digituki on tarkoitettu kaiken ikäisille kotkalaisille
- digitukea tarjotaan monessa paikassa Karhulassa, Kotkansaarella ja Länsi-Kotkassa
- digitukipaikoista löytyy yhteisessä käytössä olevia tietokoneita, tabletteja, tulostimia ja skannereita
- digitukipaikoista saa henkilökohtaista kasvotusten tapahtuvaa neuvontaa ja apua digipulmissa
- opastusta ja neuvontaa saa myös puhelimitse ja sähköpostin välityksellä
- digitukijan voi kutsua kotikäynnille
- kotiin on mahdollisuus lainata digilaitteita, esim. läppäri nettiyhteydellä
- tarjolla on kaiken ikäisille sopivia digitaitoja kehittäviä kursseja
- digituki on pääosin maksutonta
- Täältä löydät digitukea -sivulla esitellään alueen digitukitarjonta, esitteitä löytyy mm. kirjastoista ja Ruorista
Digitukea tarjoava taho määrittää itse minkälaista digitukea se tarjoaa. Digituessa noudatetaan Digi- ja väestötietoviraston antamaa eettistä ohjeistusta. Eettiseen ohjeistukseen voit tutustua tästä.
Kansalaisneuvonta – maksutonta neuvontaa julkisten palvelujen käyttäjille
Kansalaisneuvonta on valtakunnallinen neuvontapalvelu. Se on julkisten viranomaispalvelujen käyttäjille eli kaikille kansalaisille tarkoitettu palvelu, jossa autetaan löytämään oikea viranomainen tai sähköinen palvelu asian hoitamiseen.
Kansalaisneuvonnassa voi asioida puhelimitse, sähköisellä lomakkeella ja chatissä. Kansalaisneuvonta ei tarjoa digitukea. Kansalaisneuvonnan verkkosivulle pääset tästä.
Tutustu Kotkan digitukeen
Kotkan kaupungin digitukipalveluiden tietosuojaseloste
Ajankohtaista
-
02.06.2023
Kotkan tilavaraus- ja avustusjärjestelmälle uusi asiakaskäyttöliittymä
Kotkan kaupunki on ottanut käyttöön uudistetun tilavaraus- ja avustusjärjestelmä Timmin asiakaskäyttöliittymän. ”Nyt varausten tekeminen ja avustusten hakeminen on aiempaa huomattavasti…
-
05.04.2023
Sähköisiä aikataulunäyttöjä pysäkeille
Kotkaan ja Haminaan asennetaan sähköisiä aikataulunäyttöjä vilkkaimmille pysäkeille. Aikataulunäytöt näyttävät pysäkille seuraavaksi saapuvat bussilinjat. Näyttöjen ajat perustuvat Kotkan seudun reittioppaan…
-
20.01.2023
Digitaalinen asiakaspalvelukeskus sujuvoittaa terveyspalveluihin pääsyä
Kymenlaakson hyvinvointialueen strategiaan kuuluu digitaalisten palveluiden lisääminen. Kymenlaaksossa on jo Kymsoten aikana kehitetty ja otettu käyttöön uusia digitaalisia toimintamalleja. Yksi…
-
09.01.2023
Tervetuloa digiopastaja-kurssille!
Oletko kiinnostunut digiasioista ja -laitteista? Autatko joskus digiasioissa perhettä, ystäviä tai työkavereita? Haluaisitko oppia taitavaksi digiopastajaksi? Uusi maksuton digiopastaja-kurssi käynnistyy…