Kesäyrittäjät

Kotkan kaupunki tarjoaa kymmenelle kotkalaiselle v. 2001 – 2006 syntyneelle yrittäjyydestä kiinnostuneelle nuorelle mahdollisuuden kokeilla kesäyrittäjyyttä. Kesäyrittäjänä olet itse vastuussa yritystoiminnastasi. Saat 350 euron tuen yritystoiminnallesi ja Ohjaamosta neuvoja ja tukea toiminnan toteuttamiseen. Voit hakea sekä Kotkan kaupungin kesätöihin että Kesäyrittäjäksi. Jos tulet valituksi molempiin, voit valita kumman otat vastaan.

Lue lisää alla olevasta liitteestä:

Kesayrittaja 2022 ohje

Hakuaika 18.1. – 28.2.2022.

Sähköinen hakulomake: https://bit.ly/3zJCU7f

Kesäyrittäjä 2022 hakulomake

Kaikkiin kesäyrittäjyydestä kiinnostuneisiin hakijoihin ollaan yhteydessä ja valinnoista ilmoitetaan
16.4.2022 mennessä. Lähetämme haastattelukutsut hakuajan päätyttyä.
Voit myös kysyä lisää Kotkan Ohjaamolta. Ohjaamon tavoitat sähköpostista ohjaamo@kotka.fi tai numerosta p. 040 184 2845 (myös whatsapp). Ohjaamo aukioloajat löydät täältä.

 

Aiempien vuosien kesäyrityksiä

Kotkan veneveijarit (2021)

Veneveijarit pesi ja vahasi veneitä.

 

AM-Kunnossapito (2021)

AM-kunnossapito teki pihahommia kaikille ketkä apua tarvitsevat: ruohonleikkuu, risujen hävittäminen, rännien puhdistus, puun kaato, pihan siistiminen, lehtien haravointi, roskien kerääminen.

 

Pelikotka (2021)

Pelikotka osti vanhoja videopelejä ja pelikonsoleja ja myi niitä eteenpäin.

 

KHT Kohti unelmia (2021)

Kohti unelmia järjesti keppihevoskerhoja lapsille ja nuorille. Kerhossa myös mm. leikittiin, askarreltiin ja vietettiin aikaa yhdessä muiden kerholaisten kanssa.

 

Elfery (2021)

 

Pinkkilieska (2021)

 

Saita Design (2021)

Käsintehtyjä koruja kierrätetystä lasista ja hopealangasta.

 

Kulkeva Kahvila Kujanpää (2020)

Kotka kaupungin kesäyrittäjänä toimiva Leo Kujanpää kulkee ympäri Kotkaa kahvikärrynsä kanssa. Leon yritys Kulkeva Kahvila Kujanpää tarjoaa kahvia, mehua sekä itse leivottuja kaurahunajakeksejä. Leon perheellä on mehiläispesiä suvun kesämökillä Pohjanmaalla ja itse tuotettu hunaja on kahvilan leivonnaisten oma erikoisuus. Kulkeva Kahvila Kujanpää tekee myös tilauksesta leivonnaisia kuten täytekakkuja juhlatilaisuuksiin.

”Tykkään tehdä ruokaa ja leipoa ja aloitan syksyllä Ekamin ravintola- ja cateringlinjalla opinnot. Unelmani on perustaa oma ravintola tulevaisuudessa, joka voisi olla sellainen rento bistro tyyppinen paikka” Leo kertoo.

Leo oli kuullut Kesäyrittäjän tuesta äidiltään ja päätti hakea kesäyrittäjäksi, koska halusi kokeilla kahvilan pyörittämistä ja muita kesätöitä ei ollut tiedossa. Kaupungin tarjoaman 350 euron tuella hän on ostanut kahvikärryn ja tarvikkeita kahvilatuotteisiin. Leo haluaa kesäyrittäjänä myös oppia lisää vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa ja myyntikokemusta hänellä oli jo muutamasta työpaikasta. Aluksi asiakkaiden kohtaaminen vähän jännitti, mutta kaikki on sujunut hyvin ja myyntiäkin on ollut.

Ennen kuin kahvila alkoi kulkea, oli selvitettävä lupa-asiat, koska myynnissä on elintarvikkeita. Lisäksi piti suunnitella yritykselle logo, miettiä myytävät tuotteet sekä hinnat ja ostaa kärry. Vinkiksi tuleville kesäyrittäjille Leo sanoo: ”Kannattaa aloittaa mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin yrityksen suunnittelu, niin saa yrityksen myös ajoissa pyörimään”.

Pääasiassa Kulkeva Kahvila Kujanpää liikkuu Sapokan alueella, mutta suunnitelmissa on myös myydä kahvia Haukkavuoren näkötornilla. Sää vaikuttaa tietysti kahvilan toimintaan ja liikkumiseen. Kahvilan aukioloista ja liikkeistä kerrotaan yrityksen Facebook-sivulla:https://www.facebook.com/Kulkeva-Kahvila-Kujanpää-113424517029039/

 

Valokuvaus Marikki (2020)

Kotkan kaupungin kesäyrittäjänä toimiva Marikki Virtanen aloitti valokuvausharrastuksen reilu viisi vuotta sitten. Aluksi hän kuvasi hevosia, mutta valokuvaajaisän opastuksella ja harrastuksesta innostuneena Marikki alkoi kuvata myös ihmisiä ja tapahtumia.

Nyt Marikin yritys Valokuvausmarikki tarjoaa monipuolisia valokuvauspalveluja ja valokuvauskeikat suunnitellaan aina asiakkaan toiveiden mukaan. Marikki suunnittelee asiakkaan kanssa kuvauksen, ottaa valokuvat, muokkaa kuvat kuvankäsittelyohjelmalla ja lähettää valokuvat digitaalisessa muodossa asiakkaalle.

”Ajattelin aluksi, että koronakevät olisi vienyt kaikki kuvauskeikat, mutta minulla on riittänyt töitä hyvin ja keikat ovat olleet tosi erilaisia. Olen ollut kuvaamassa esimerkiksi rippijuhlissa, hautajaisissa ja yhdet häätkin on tulossa.” Marikki kertoo.

Kesäyrittäjän tuen Marikki oli huomannut jo viime kesänä ollessaan töissä päiväkodissa, mutta haki sitä vasta tänä vuonna. Hän haluaisi kehittää itseään valokuvaajana ja tulevaisuudessa Marikki haluaisi toimia valokuvausyrittäjänä ainakin osa-aikaisesti ja matkustaa maailmalla kuvaamassa. Yrittäjyyden tueksi hän aikoo syksyllä lukiossa mennä Nuori Yrittäjä-kurssille oppimaan lisää yrittäjänä olemisesta.

Marikki markkinoi yritystään kotisivujen, Instagramin ja Facebookin avulla sekä tietysti hyödyntää verkostoaan ja puskaradiota. Hän on opetellut laskutuspalvelun käytön, mutta myös käteisellä maksaminen onnistuu. Oman työn hinnoittelu oli aluksi vaikeaa, mutta nyt hinnat tuntuvat realistisilta. Marikki on kesäyrityksen myötä oppinut myös kohtaamaan erilaisia asiakkaita ja myymään palveluitaan.

Marikin vinkki uusille kesäyrittäjille: ”Lähde rohkeasti mukaan ja älä pelkää epäonnistumisia, koska niistä voi oppia paljon. Jokaisella on joku taito, jonka voi ottaa käyttöön ja tehdä siitä yrityksen.”

 

Timeless Beauty Nails (2020)

Kotkan kaupungin kesäyrittäjänä toimiva Katja Karttunen kiinnostui jo nuorena kauneudenhoitoalasta. Kynsien kanssa työskentelyn hän aloitti äitinsä kynsienhoitosetillä ja kynsien lakkaamisella. Välillä hän myös teki kavereilleen lakkauksia ja kynsihoitoja.

Katjan yritys Timeless Beauty Nails tekee geelilakkauksia, rakennekynsiä, manikyyrejä ja kynsien vahvistuksia. Katja kasvattaa koko ajan värivalikoimaansa ja tarjolla on myös erilaisia koristeita ja strasseja kynsiin. Kesäyrittäjän 350 euron tukea Katja on käyttänytkin välineiden kuten lakkojen ja erilaisten terien hankintaan. Katja on käynyt rakennekynsikoulutuksen marraskuussa 2019 ja aloitti jo silloin yritystoimintansa. Katja työskentelee kotonaan ylimääräisessä huoneessa, joka on sisustettu kynsistudioksi.

”Olen pienestä asti ollut kiinnostunut kauneudesta ja hyvinvoinnista ja syksyllä aloitan opinnot Ekamin hiusalalla. Olen myös harkinnut, että voisin valmistumisen jälkeen alkaa toimia yrittäjänä.” Katja kertoo. Hän aikoo jatkaa kynsiyrityksensä pyörittämistä myös syksyllä sen verran kuin koulutöiden ohella pystyy töitä tekemään.

Kesäyrittäjän tuesta hän kuuli äitipuoleltaan ja päätti hakea kesäyrittäjäksi. Asiakkaita Katjalla on riittänyt hyvin ja välillä hän pitää myös vapaapäiviä. Tuloja yrityksestä on tullut tarpeeksi, jotta saa rahaa omaan käyttöön. Tukea yritystoiminnalleen Katja on saanut Ohjaamon lisäksi äidiltään, joka työskentelee ripsialan yrittäjänä. Osittain asiakkaat ovatkin olleet yhteisiä. Yritystä hoitaessaan Katja on oppinut, miten asiakkaita hankitaan ja miten heidän kanssaan työskennellään.

Vinkiksi tuleville kesäyrittäjille Katja sanoo: ”Älä stressaa liikaa ja muista välillä myös lomailla, koska kukaan ei jaksa tehdä töitä 24/7”.

Päämarkkinointikanavana yrityksellä toimii Instagram-tili: Timelesssbeauty_nails. Aikoja Katjalle voi varata Instagramin, sähköpostin tai puhelimen kautta. Maksu hoituu joko käteisellä tai korttimaksulla.

 

Haapasaaren kahvila-kioski (2020)

Aapo Kemppainen pitää lauantaisin auki Haapasaaren kahvila-kioskia. Haapasaareen pääsee helposti maksutta yhteysaluksilla ja monella on mökki saaressa. Asiakkaita kahvila-kioksilla on riittänyt hyvin ja saarelaiset ovat oppineet käymään kioskilla hakemassa esimerkiksi aamukahvia tai herkullista mustikkajuustokakkua. Kioski on avoinna lauantaisin klo 10-17 ja elokuun alussa Aapo aikoo pitää kioskia auki myös viikolla, koska saaressa järjestetään XAMK:n droneleiri.

Idea kesäyrittäjyyteen syntyi opon oppitunnilla, kun käytiin läpi kaupungin kesätyömahdollisuuksia. Aapolla oli ensin kaverinsa kanssa erilainen idea liittyen veneisiin, mutta idea tuntui hankalalta toteuttaa ja siksi Aapo mietti isänsä kanssa uuden yritysidean Haapasaaren kioskista. ”Meidän perheellä on mökki lähisaaressa ja me kaikki halusimme tutustua Haapasaaren ihmisiin ja halusimme tarjota heille kesällä mahtavia makuelämyksiä”, Aapo kertoo.

Aapon äiti leipoo kioskin tuotteet ja Aapo avustaa tuotteiden valmistuksessa. Yhdessä he ideoivat mitä tuotteita valmistetaan myytäväksi. Tukirahalla on saatu hankittua ensimmäisten myyntikertojen tarvikkeet ja esimerkiksi kertakäyttöastioita. Aapo hoitaa pääasiassa myyntiä kioskissa ja sekä Aapon isä että äiti on ollut valmistamassa kahvilatuotteita aukiolopäivinä. Markkinoinnissa Aapo on hyödyntänyt Haapasaaren omaa Facebook-sivua sekä paperimainoksia kioskin ja kaupan seinillä sekä kävi viemässä mainoksia myös Pitkäluotoon Kotkan pursiseuran satamaan, jossa käy monia veneilijöitä.

Haapasaaren kahvila-kioskin tuotteet vaihtuvat eri myyntikerroille, mutta tietyt hittituotteet on pidettävä listoilla joka lauantai. Kahvia ja teetä sekä itse tehtyä jääteetä on myynnissä aina ja New Yorkin mustikkajuustokakku on niin suosittua, että se on välillä loppunut kesken. Lohileipä valmistuu itse savustetusta kalasta, joka valmistetaan aina edellisenä iltana. Lisäksi myynnissä on erilaisia suolaisia piirakoita ja täytettyjä croissanteja sekä makeita leivonnaisia.

Myynti on vaihdellut riippuen viikonlopusta, mutta Puikkaripäivien aikaan kioskissa oli todella kiireistä. ”Alussa oli vaikea arvioida asiakkaiden määrää ja mihin aikaan he kioskilla asioivat, mutta pikkuhiljaa siihenkin on oppinut”, Aapo kertoo. Aapo on saanut hyvin tuloja yrityksellään ja on tutustunut moniin uusiin ihmisiin. Tärkeimmät opit, jotka hän on saanut kesäyrityksen pyörittämisestä, ovatkin sosiaaliset taidot ja kirjanpito.

Haasteena Aapo on kokenut ajan puutteen, sillä perjantaina ennen lauantain kioskipäivää on tehtävä paljon valmisteluja ja matkustettava Haapasaareen. Onneksi Haapasaaren kauppa on tehnyt yhteistyötä nuoren yrittäjän kanssa ja heillä ei ole kilpailevaa myyntiä ja lisäksi kaupasta on saanut haettua puuttuvia tarvikkeita jopa ennen kaupan avautumista.

Tuleville kesäyrittäjille Aapo antaa vinkeiksi: ”Älkää epäröikö kesäyrittäjän tuen hakemista. Hakekaa omilla ideoillanne ja idean ei tarvitse olla mikään kauhean erikoinen. Pitää vain keksiä joku sellainen asia, josta on hyötyä ihmisille. Kesäyrittäjälle tarjotaan kyllä tukea ja apua ja 350 euron tukirahalla saa paljon aikaiseksi.” Yrittäjyys kiinnostaa Aapoa myös tulevaisuudessa, mutta syksyllä hän keskittyy lukion aloittamiseen.

 

MuSa NY (2020)

Musiikkia Saatavilla (MuSa NY) on kolmen tytön trio, joka soittaa ja laulaa asiakkaan toiveiden mukaista musiikkia. Trion muodostavat Kiia Hoikka, Leea Hering ja Sofia Salonen. Trion voi tilata pieneen tai suuren tilaisuuteen ja he lupaavat iloista meininkiä ja musiikin taikaa yleisölle. MuSa NY:llä on valmiita biisipaketteja, joista asiakas voi valita sopivan tai eri pakettien kappaleita voi sekoitella mieleisekseen kokonaisuudeksi. Trio ottaa vastaan myös toiveita esitettävistä kappaleista ja harjoittelee ne esitystä varten. MuSa NY on esiintynyt kevään ja kesän aikana mm. syntymäpäivillä, kesäjuhlissa, kirkossa ja puistossa. Tulossa on myös ainakin yhdet häät ja väitöskaronkka.

MuSa NY perustettiin, kun Sofia ja Kiia ilmoittautuivat lukiossa Yrittäjyys-kurssille, jonne myös Leea ilmestyi. Tytöt huomasivat, että kaikki ovat kiinnostuneita musiikista ja päättivät perustaa yhteisen yrityksen. Laulun lisäksi trion instrumentteina ovat kitara, ukulele ja cajon-rumpu.

Yritys markkinoi itseään kotisivujen ja somen kautta ja monet asiakkaista on löytäneet yhtyeen, kun ovat olleet kuuntelemassa tyttöjä eli keikoilta on saanut lisää keikkoja. Kolmestaan yritystä on ollut helppo pyörittää ja yhden vastuulla on ollut talous, toisella asiakastyö ja kolmannella some-markkinointi. Trio on ansainnut mielestään hyvin yrityksellään, mutta rahan lisäksi he ovat saaneet yrityksen myötä paljon muutakin kuten tavanneet uusia ihmisiä ja kerryttäneet musiikillisia taitojaan.

”Nyt yhden vuoden jälkeen tiedämme paljon enemmän yrityksen pyörittämisestä, miten asiakkaiden kanssa pitää puhua, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä ja lisäksi olemme saaneet valtavan paljon esiintymiskokemusta” Kiia, Sofia ja Leea kertovat. Tytöt ovat myös opetelleet käyttämään äänentoistolaitteita ja sovittamaan kappaleita.

Kesäyrittäjän tuesta tytöt olivat kuulleet nuorisonohjaajalta sekä lukeneet lehdestä. Tukirahalla yritys on ostanut some markkinointia ja korjauttanut cajon-rumpuaan. Lisäksi he ovat ostaneet esiintymisvaatteita. Käyntikortit tytöt saivat sponsoroituina painofirmasta. Käyntikortteja tytöt ovatkin ahkerasti jakaneet aina keikkaillessaan.

Suurimmaksi haasteeksi trio koki kevään korona epidemian, jolloin keikkoja oli todella vähän. Myös harjoitteleminen vie paljon aikaa ja kappaleiden sovitus yhtyeelle sopiviksi vaatii työtä. Joskus asiakas myös toivoo vaikeaa kappaletta, jolloin trion täytyy työstää sitä enemmän. Tytöt kuitenkin pitävät haasteista ja opettelevat innokkaina uusia kappaleita. Paras fiilis tulee, kun näkee, että yleisö todella nauttii musiikista.

Vinkiksi tuleville kesäyrittäjille MuSa NY sanoo: ”Uskalla yrittää! Panosta markkinointiin kunnolla heti alussa ja käytä erilaisia kanavia. Ole varma siitä mitä teet ja innostu tekemisestäsi. Tee täysillä ja intohimolla omaa juttuasi.”

Yrittäjyys kiinnostaa kaikkia kolmea jatkossakin. Heidän mukaansa aina löytyy töitä, jos vain osaa ajatella luovasti. Tulevaisuus on vielä avoinna lukiolaisille, joilla alkavat ylioppilaskirjoitukset syksyllä. Heistä olisi kuitenkin hienoa, jos he voisivat jatkaa triona, vaikka asuisivatkin eri paikkakunnilla joskus tulevaisuudessa.

 

Apuva! (2019)

Apuva on neljän kotkalaisen tytön arjen askareissa apua tarjoava yritys, joka on yksi neljästä kotkalaisesta yrityksestä mikä on saanut alkunsa Kotkan kaupungin kesäyrittäjä hankkeesta. Töitä on riittänyt mukavasti ja rahavirtakin on ollut suotavaa aloittelevaksi nuorten yritykseksi. Keikkoja on ollut noin 50-70 ja rahaa on tullut noin 800€.

Yrityksen pyörittäminen on ollut heidän mielestä mukavaa. Omien työaikojen päättäminen ja palkan jakaminen on ollut helppoa. Ruusuilla ole ollut vielä tanssimista, sillä haastaviakin juttuja on tullut eteen. Esimerkiksi asiakkaiden aikatauluttaminen on ollut hankalaa.

Yritykseen otetaan yhteyttä soittamalla tai laittamalla tekstiviestiä, mainonta tapahtuu Facebookissa. Työt kestävät 2-4 tuntia.

Apuvan neuvot nuorille yrittäjyydestä haaveileville: Olkaa luovia ja muistakaa hyvä suunnittelu ja sinnikkkyys on myös tärkeää.

Sini Kauhanen (2019)

Sini Kauhanen on pyörittänyt kesällä 2019 omaa yritystään, joka tekee rakennekynsiä, geelilakkauksia ja manikyyrejä. Sini on itseoppinut kynsitaiteilija ja harrastuksesta tuli tänä kesänä myös kesätyö. Sini sai Kotkan kaupungilta kesäyrittäjän tukirahan yrityksen aloittamiseksi ja käytti tukirahoja kynsitarvikkeiden ostamiseen. Hän ei sijoittanut kaikkea rahaa kerralla, vaan osti pienemmissä erissä tarvikkeita ja vertaili eri toimittajien hintoja. Hinnoittelu ei nuoren yrittäjän mielestä ollut hankalaa.

Asiakkaiden hankinta on sujunut hyvin ja markkinointi on pääasiassa tapahtunut instagram-tilin kautta. @kristiinasini kanavallaan Sini on näyttänyt, miten upeita kynsiä hän on tehnyt ja instagramin kautta häneen on ottanut yhteyttä useampikin asiakas. Myös Facebook-mainos ja Kymen Sanomissa ollut lehtiartikkeli toivat uusia yhteydenottoja. Lisäksi Sinin palveluja käyttäneet asiakkaat ovat kertoneet ystävilleen Sinin yrityksestä ja siten asiakkaita on tullut myös lisää. Tällä hetkellä nuorella yrittäjällä on useampikin vakioasiakas.

Sini aikoo jatkaa yrityksen pyörittämistä syksyllä lukion ohella, mutta aikoo hiljentää tahtia hieman, jotta koulutyö ei kärsi. Yrittäjän mielestä oma bisnes on pyörinyt hyvin ja hän on onnellinen mahdollisuudesta kokeilla yrittäjyyttä. Yrittäjänä hän on oppinut erityisen paljon erilaisten asiakkaiden kohtaamisesta.

 

Saana Jukarainen (2019)

Kesäyrittäjä Saana Jukarainen pyörittää musiikkialan yritystä omalla nimellä. Jukarainen on lähtenyt mukaan Kotkan kesäyrittäjä projektiin, koska hän on jo aiemmin miettinyt oman yrityksen perustamista. Lisäksi apuraha ja muut syyt lisäsi halua lähteä mukaan kokeilemaan miltä oman yrityksen pyörittäminen tuntuu. Jukarainen tarjoaa taustamusiikkia muunmuassa kesänjuhliin. Keikat kestävät yleensä 15-20 minuuttiin.

Jukaraisen yrityksen alkukesä on ollut erittäin vaisu, 0 keikkaa ja tulot nollissa. Onneksi keikkoja on kuitenkin nyt saatu sovittua ja syksymmällä on tulossa laajempi yhteistyö. Yritys lähti toimimaan kun Kotkan kaupunki myönsi apurahan. Markkinointi on tapahtunut Facebookissa.

Yrittäjyydessä kivointa on ollut omien taitojen hyödyntäminen, Sibelius lukion opit ovat auttaneet oman yrityksen pyörittämisessä. Haastavinta Jukaraisen mielestä on ollut markkinointi oikealle kohderyhmälle.

Jukarainen on suunnitellut laajentavansa yrityksen toimintaa pääkaupunkiseudulle tulevaisuudessa. Jukarainen neuvoo tulevia kesäyrittäjiä ideoimaan rohkeasti ja olemaan aktiivisia. Jukarainen myös suosittelee kesäyrittäjyyttä kaikille.