Lisärahoitusta Kantasataman matkustajaterminaalille

Julkaistu 19.04.2021

Kotkan kaupunginhallitus on päättänyt esittää vuoden 2022 kaupungin talousarvioon lisärahoitusta Kantasatamaan rakennettavalle matkustajaterminaalille, joka on osa ns. Kotka PAX -hanketta. Lisärahoituksen suuruus selviää syksyn talousarviokäsittelyyn mennessä.

Kotka PAX -hankkeen päätavoitteena on toteuttaa rajanylityspaikka Kantasatamaan. Kaupunki on solminut hanketta toteuttavan HaminaKotka Satama Oy:n kanssa yhteistyösopimuksen, johon pohjautuen kaupunki avustaa toteutusta ja lunastaa hankkeen päätyttyä itselleen sopimuksen mainitsemat, satamayhtiön toteuttamat hankeosat omarahoituskustannuksen hinnalla. Hankkeen tukiprosentti on 80% ja omarahoitusosuus 20%.

Hankkeen tarkoituksen toteutumisen kannalta keskeisimmät osat ovat Itälaiturin I-5 -halliin toteutettava matkustajaterminaali, sataman ISPS-alueen liikennejärjestelyt ja alusten jätevesien siirtoviemäri. Ilman terminaalia ja jätevesijärjestelmää hanke ei käytännössä toteudu. Keskeisten hankeosien toteuttaminen on myös lähtökohta sille, että HaminaKotka -satamalle syntyvät edellytykset säännöllisen linjaliikenteen saamiselle Kantasatamaan.

Hankkeen ennakkosuunnitelmissa matkustajaterminaali oli mitoiltaan ja kustannuksiltaan vaatimaton rakenne. Suunnittelun käynnistyessä ilmeni kuitenkin tarve ottaa huomioon tullin ja rajan tulevia toimintoja koskevien säädösten muutos. Suunnitelmissa pyrittiin alusta lähtien mahdollisimman tiiviiseen ratkaisuun, mutta lähtökohdan muuttuminen johti kuitenkin aiottua laajempaan ja kalliimpaan terminaalikokonaisuuteen.

Ensimmäisen suunnittelukierroksen jälkeen hankkeelle haettiin jatkoaikaa, ja suunnittelu vielä uudistettiin kustannuksien ja laajuuden minimoimiseksi. Viimeisimmän suunnitelman mukainen tavoitehinta-arvio terminaalille on 2.5 miljoonaa euroa.

Mikäli hanke ja terminaali halutaan toteuttaa, tarvitsee terminaali lisärahoitusta. Eri hankeosien keskinäistä painotusta on mahdollista muuttaa, ja siksi hankkeen sisällä rahoitusta voidaan suunnata mahdollisimman paljon terminaalille, jättäen samalla vähemmän välttämättömiä hankeosia pois toteutusohjelmasta.

Kotkan kaupungin lunastettavaksi suunniteltujen hankeosien yhteisarvo on 1,44 miljoonaa euroa, josta terminaalirakennukselle on varattu 1,1 miljoonaa euroa. Hankkeen rahoittajan linjauksesta riippuen terminaalille voidaan osoittaa mahdollisesti vielä osa muiden hankeosien rahoituksesta. Näin kaupungilta tarvittavaksi lisärahoitukseksi muodostuisi 1,1-1,4 miljoonaa euroa. Terminaalin tukirahoituksen määrä hankkeessa olisi vastaavasti noin 0,9-1,1 miljoonaa euroa.

Lisärahoituksen toteutuminen kohdistuisi vuodelle 2022 ja pitäisi osoittaa talousarvion investointiosaan. Urakkatarjouksiin perustuva terminaalin tarkka toteutuskustannus ja hankkeen sisäinen rahoituksen jakautuminen ovat talousarviosta päätettäessä selvillä. Terminaalin tulee olla valmis hankeaikataulun mukaisesti toukokuun 2022 lopussa.

Tulli ja raja ovat osoittaneet Senaatti-kiinteistöt neuvottelemaan kaupungin kanssa terminaalin vuokraamisesta ja sen ehdoista. Rakennus mahdollistaa asiakastilojen osalta myös yhteiskäyttöä turvapuiston kanssa.

Kaupunginjohtajan johtoryhmän mukaan osana Kantasataman kokonaisuutta, osaltaan turvapuiston toimintaa mahdollistavana ja sataman linjaliikenteen edellytyksenä hankkeen ja matkustajaterminaalin toteuttaminen on perusteltua. Hankkeen kautta toteuttaminen on oleellisesti edullisempaa, kuin erillisenä ilman ulkopuolista rahoitusta.

Hankkeen päättäminen estäisi myös Itälaiturin jätevesijärjestelmän edullisen toteutuksen. Lisäksi hankkeen keskeyttämisellä olisi kielteisiä vaikutuksia hanketta toteuttavan HaminaKotka sataman, ja mahdollisesti myös kaupungin tuleviin rahoitushakuihin samassa CBC-rahoitusohjelmassa.

Tulosennuste ylijäämäinen

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi kuluvan tilikauden tulosennusteen, joka on 0,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Talousarviossa ylijäämä oli 0,1 miljoonaa euroa. Tammi-maaliskuun tulos on 12,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen, mikä on 6,2 miljoonaa euroa parempi kuin vuoden 2020 vastaavana ajankohtana.

Tulopuolella alkuvuoden tulosta ovat parantaneet etenkin odotettua suuremmat verotulot.

Kotkan verotilitykset tammi-maaliskuulta olivat yhteensä 64,4 miljoonaa euroa, mikä on 5,8 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän.

Kunnallisverojen tilitykset ovat olleet 2,1 miljoonaa euroa suuremmat kuin edellisvuoden vastaavan ajanjakson tilitykset. Kuntaliiton ennusteen mukaan kunnallisverotuloja kertyisi koko vuoden osalta 1,8 % edellisvuotta enemmän. Ennusteessa on huomioitu verovuoden 2020 ennakonpidätysprosenttien muuttumattomuus suhteessa pienentyneisiin palkkatuloihin, mikä heijastunee entistä suurempina verovuoden 2020 ennakonpalautuksin kuluvan vuoden aikana. Ennuste tarkentuu kesäkuun lopussa, kun ensimmäiset vuoden 2020 ennakkotiedot ovat käytettävissä.

Yhteisöveroja on kertynyt 2,3 miljoonaa euroa enemmän edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa otettiin käyttöön uudet ryhmäjako-osuudet. Kuntien jako-osuus nousi noin 12 prosenttiyksikköä 32,24 prosentista 44,34 prosenttiin.

Yhteisöverojen kasvussa on nähtävillä myös yritysten verovuoden 2020 lisäennakoiden aiempaa suuremmat tilitykset, joilla yritykset välttävät jäännösverolle laskettavaa korkolisäkustannusta.

Kiinteistöveroja on alkuvuoden aikana kertynyt 1,4 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Kiinteistöverojen kasvu aiheutunee siirtymisestä joustavaan valmistumiseen, jolloin kiinteistöverojen tilitykset jaksottuvat edellisvuotta pidemmälle ajanjaksolle.

Edellä mainituista positiivisista muutoksista huolimatta verotuloennusteeseen sisältyy paljon epävarmuustekijöitä, jonka johdosta verotulojen ennakoidaan kertyvän kuluvan vuoden osalta talousarvion mukaisina.

Kaupunginhallituksen esityslista on luettavissa osoitteessa www.kotka.fi/esityslistat