Perusopetuksen erityisopetus ja erityinen tuki

Perusopetuksen oppilailla on oikeus saada tarvittaessa erityisopetusta tai muuta tukea. Tuki voi olla yleistä, tehostettua tai erityistä. Oppilaan tulee tarpeen vaatiessa saada tukea viivytyksettä. Erityinen tuki edellyttää hallintopäätöstä.

Jos oppilas on jäänyt jälkeen tilapäisesti tai muutoin tarvitsee lyhytaikaista tukea, hänellä on oikeus tukiopetukseen.

Oppimis- tai koulunkäyntivaikeuksien takia oppilas voi saada erityisopetusta, joka voidaan järjestää muun koulutyön ohessa tai esimerkiksi erityisluokalla. Perusopetuksen tavoitteita ja sisältöjä voidaan yksilöllistää, jos oppilas vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun vastaavan syyn takia ei suoriudu perusopetuksen oppimäärästä.

Toimi näin

Jos oppilaalla ilmenee tuen tarvetta, tulee huoltajan olla ensisijaisesti yhteydessä oppilaan luokanopettajaan, luokanvalvojaan tai ko. ainetta opettavaan opettajaan. Mikäli yleinen tuki ja tämän jälkeen suunniteltu tehostettu tuki ei riitä, tehdään koululla yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa pedagoginen selvitys. Tarvittaessa oppilas voidaan ohjata jatkotutkimuksiin tuen tarpeen tarkempaa selvittämistä varten. Pedagogisen selvityksen ja mahdollisten asiantuntijalausuntojen perusteella rehtori esittää erityisen tuen aloittamista. Erityisopetuksen suunnittelija tekee asiasta viranhaltijapäätöksen.

Mikäli huoltajalla on oppilasta koskevia lausuntoja, joissa suositellaan erityistä tukea, ne tulee toimittaa erityisopetuksen suunnittelijalle.

Jos erityisen tuen oppilas on muuttamassa Kotkaan, on huoltajan hyvä olla yhteydessä erityisopetuksen suunnittelijaan ja toimittaa erityistä tukea koskevat päätökset, HOJKS sekä mahdolliset asiantuntijalausunnot hänelle jo etukäteen, jotta oppilaan koulupaikkaa koskevat ratkaisut voidaan tehdä mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti.

Palvelupaikat kartalla

Asiointi