Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sami Virtanen: ”Junaliikenteen supistaminen Kotka-Kouvola välillä on estettävä”

Julkaistu 02.06.2025
Sami Virtanen, kaupunginvaltuuston jäsen.
Sami Virtanen

”Kotkan ja Kouvolan välistä junaliikennettä uhkaa supistaminen 2030-luvun alussa. Nyt mitataan vaalipiirin kansanedustajien kyky oman maakunnan puolustamiseen”, sanoo Kotkan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sami Virtanen.

Liikenneministeri Lulu Ranteen alainen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom esittää Kotka-Kouvola-välin junaliikenteen supistamista kahden tunnin vuoroväliin, kun nykyisin osuudella on ruuhka-aikoina tunnin vuoroväli ja muina aikoina kolmen tunnin vuoroväli.

”Hallituksen on tarkoitus linjata tämän vuoden aikana junaliikenteen kilpailutuksesta eli nämä päätökset ratkaisevat kuinka usein Kotkan ja Kouvolan välillä kulkee juna jatkossa”, Virtanen sanoo.

Sami Virtasen mukaan hallitus ei ole varannut lisärahaa junaliikenteen ostoihin.
”Traficomin selvityksen mukaan nykyisentasoisen ostoliikenteen ylläpitäminen Suomessa edellyttäisi noin 250 miljoonan euron rahoitusta. Hallitus ei ole myöskään varannut rahaa kalustoyhtiön pääomittamiseen latin latia”, Virtanen sanoo.

Kalustoyhtiön ideana on, että kansainväliset junaoperaattorit voivat vuokrata kalustoa valtiolta, kun ne osallistuvat Suomen rautatiemarkkinoille.
”Mikäli kalustoyhtiö on heikosti pääomitettu, se joutuu taloutta sopeuttaakseen lakkauttamaan liikennettä tai harventamaan vuorovälejä”, Virtanen valottaa.

Hallitus valmistelee liikenneministeriön johdolla parhaillaan alueellisen junaliikenteen kilpailua. Kilpailutusprosessi käynnistetään vuosien 2026-2027 aikana, mutta hallituksen tavoitteena on lyödä lukkoon ostettava liikenne rahoituksineen jo tänä vuonna, vaikka itse liikennöinti alkaakin vasta 2031.

Traficomin raportti toimii liikenne- ja viestintäministeriön junaliikenteen kilpailun taustaselvityksenä.

”Kilpailuttamisprosessit ovat todella pitkiä, mutta päätöksiä vuoden 2030-luvun junaliikenteestä tehdään tänä vuonna. Kansanedustajien on syytä olla hereillä”, sanoo Virtanen painokkaasti.

Traficomin selvitys (liite 2, sivu 41). https://traficom.fi/sites/default/files/media/publication/henkiloliikenteen_raidemarkkinat_ja_palvelut_Suomessa_2030-luvulla.pdf