Valtuusto hyväksyi Karhulan päiväkodin hinnannousun
Julkaistu 07.04.2025
Kotkan kaupunginvaltuusto päätti, että Karhulan päiväkodin rakennushankkeen kustannusnousu 1,91 miljoonaa euroa huomioidaan vuoden 2026 talousarvion yhteydessä.
Karhulaan rakennettavan päiväkodin uusi kustannusarvio on 7,65 miljoonaa euroa, mikä poikkeaa alkuperäisestä hankesuunnitelmasta.
Päiväkoti oli vuonna 2021 mukana Suomen Ympäristökeskuksen (SYKE) Keino -vähähiilisen hankinnan kehittämisryhmässä, jossa haettiin ja jaettiin tietoa rakentamishankkeiden ympäristö- ja kustannusvaikutuksista. Kehittämishankkeen päätyttyä haluttiin jatkaa vähähiilisen ja energiatehokkaan ratkaisun kehittämistä ja hankesuunnitteluvaiheen yhteistyökumppaniksi valikoitu Granlund Oy. Hankinta sisälsi myös tavoitehinta-arvion laskemisen hankesuunnitelman tilaohjelman mukaisesti. Tavoitehinta-arvioksi tuolloin laskettiin 5,823 miljoonaa euroa.
Rakentamisen aikataululle oli hankesuunnitelmassa esitys, että suunnitelmat valmistuvat helmikuun 2025 loppuun mennessä, rakentaminen alkaa keväällä 2025 ja rakennus valmistuu ja on otettavissa käyttöön kesällä 2026.
Vuoden 2025 talousarviossa hankkeelle on varattu 2,8 M€ ja taloussuunnitelmassa vuodelle 2026 on varattu 2,8 M€. Suunnitteluun käytettiin vuonna 2024 yhteensä 140 000 €. Suunnittelu käynnistettiin hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen kilpailuttamalla kokonaissuunnittelu ja suunnittelu käynnistyi toukokuussa 2024. Kokonaissuunnittelun toteuttajaksi kilpailuttamalla saatiin Granlund Oy. Ennen päiväkodin suunnitelmien valmistumista tarkistettiin tavoitehinta-arvio uudelleen samalla kustannuslaskijalla, joka oli laskenut hankesuunnitteluvaiheen tavoitehinta-arvion. Vuodenvaihteen suunnitelmatilanteen mukaan laskettuna tavoitehinta-arvioksi saatiin noin 8 M€.
Tavoitehinta-arvion ylitystä on käyty kustannuslaskijan kanssa läpi ja suunnittelussa ryhdyttiin korjaaviin toimenpiteisiin niiltä osin, kuin se on toteutuksen näkökulmasta järkevää ja käyttäjien näkökulmasta mahdollista. Kustannuksia voitiin laskea jonkin verran mm. rakennusta siirtämällä niin, että piha-alueen ja kulkuteiden määrää saatiin vähennettyä.
Itse rakennusta voitiin pienentää niin, että poistettiin läpi kuljettava välikkö, joka on ulkotilaa ja erotti varastotilat muusta päiväkotirakennuksesta. Päiväkodin varsinaisiin toimintatiloihin ei tehty muutoksia. Muutosehdotukset on käyty läpi suunnitteluhankkeeseen osallistuneen varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa, ja he ovat korjaavat toimenpiteet hyväksyneet.
Yksittäisinä isoimpina tekijöinä tavoitehinta-arvion ylittymisessä ovat:
- Viranomaisvaatimuksena esitetyn väestönsuojatilan kokoa ei hankesuunnitteluvaiheen kustannuslaskennassa tapahtuneen virheen vuoksi ollut huomioitu riittävän suureksi.
- Ilmanvaihtokonehuoneen tila oli hankesuunnitelman tavoitehinta-arviossa laskettu liian pieneksi.
- Piha-alue ja kulkutiet ovat suunnitelmissa toteutuneet laajempina, kuin tavoitehinta-arviolaskelmassa.
- Huonekorkeus on suunnitelmissa mm. ilmanvaihtokanavien ja muiden teknisten sijoitusten vuoksi suurempi kuin tavoitehinta-arviossa, mikä kasvattaa rakennuksen tilavuutta.
Uusi kustannusarvio on 7,65 M€ (alv 0 %).
Entisen Osuuspankin korttelin kaava hyväksyttiin
Kaupunginvaltuusto päätti myös hyväksyä asemakaavan muutoksen Kotkankatu 10:ssä sijaitsevassa, entisessä Osuuspankin korttelissa.
Kaavamuutoksella pyritään mahdollistamaan monipuolisen toiminnan edellytyksiä korttelissa myös tulevaisuudessa. Kaavanmuutoksen seurauksena julkisen rakentamisen korttelialue Kymenlaaksonkadun ja Kotkankadun kulmauksessa muuttuu liikerakennuksen korttelista asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi. Korttelialueelle saa sijoittaa myös hoiva- ja palveluasumista ja niiden toimintaan liittyviä tiloja sekä ympäristöhäiriötä aiheuttamattomia työtiloja.
Korttelin Kotkankatuun rajautuvan rakennusalan katutasokerroksen kerrosalasta vähintään 50 % tulee toteuttaa liiketilana. Kaavaratkaisu säilyttää korttelin läpi kulkevan jalankulku- ja huoltoliikenteelle varatun alueenosan sekä Kotkankadun puoleisen leveän jalankulkualueen, missä osa jalankulkualueesta on kadun puolella ja osa korttelin puolella. Korttelin ajoneuvojen pysäköinti on mahdollista jatkossakin toteuttaa maanalaisena pysäköintiratkaisuna, mutta se voidaan toteuttaa myös maanpäällisenä pysäköintinä.
Kaavanmuutoksen seurauksena entinen Kotkan seudun Osuuspankin rakennus, maanalainen pysäköinti sekä talousrakennus puretaan. Kaavaan liitetyn määräyksen mukaisesti entinen pankkirakennus on dokumentoitava ennen purkamista ja museoviranomaiseen tulee olla yhteydessä ennen purkuluvan myöntämistä ja rakennuksen dokumentointia.
Kaavaan liittyy korttelin suunnittelua ja rakentamista ohjaavia kaavamääräyksiä mm. kaupunkikuvan, hulevesien ohjauksen, piha-alueiden, muuntamon sekä uusiutuvan energian käytön hyödyntämisen osalta.
Kaavaehdotuksesta saatiin nähtävilläoloaikana lausunnot tai kannanotto seuraavilta tahoilta: Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Kymenlaakson museo, Kymenlaakson pelastuslaitos, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, Kymen Vesi Oy, TUKES, Fingrid, Telia Company, Deski Telia Finland Oyj.
Kaavaehdotuksesta saadut lausunnot ja kannanotot eivät aiheuta muutostarvetta kaavakarttaan, merkintöihin tai määräyksiin.
Kaavaehdotuksesta jätettiin kolme muistutusta Kotkan Ympäristöseuralta, Rakennustaiteen seuralta ja Asunto Oy Kymenlaaksonkatu 14:stä. Kahdessa muistutuksessa esitetään kaavan palauttamista uudelleen valmisteluun ja kaavan muuttamista entisen pankkitalon säilyttämiseksi.
Rakennuksesta on jo aiemmin laadittu rakennushistoriaselvitys. Saatujen muistutusten vuoksi Kotkankatu 10:ssä sijaitsevasta entisestä pankkirakennuksesta on syksyllä 2024 teetetty rakennushistoriaselvityksen täydennys.
Selvityksen täydentäminen on kohdistunut etenkin rakennuksen historiallisen taustan ja kaupunkikuvallisen arvon tarkentamiseen. Näiden pohjalta on tarkistettu entisen pankkirakennuksen rakennustaiteelliset, historialliset sekä kaupunkikuvalliset arvot. Työn yhteydessä on vertailtu kohdetta muihin arkkitehtien Kaija ja Heikki Sirénin suunnittelemiin rakennuksiin, Kotkansaaren 1960–1970-lukujen rakennuksiin sekä Kymenlaakson ja muiden maakuntien maakunnallisesti arvokkaisiin kohteisiin.
Rakennushistoriaselvityksen täydennys ei tuonut esiin uusia arvoja, joiden valossa Kotkankatu 10:ssä sijaitseva pankkirakennus olisi suojeltava, eivätkä muistutukset siksi ole johtaneet kaavaratkaisun muuttamiseen. Kaavaselostusta on täydennetty laaditun rakennushistoriaselvityksen täydennyksen osalta.
Asunto Oy Kymenlaaksonkatu 14:n muistutuksessa esitetään huoli Kotkankatu 10:n viereisen katualueen sadevesiviemärijärjestelmän kapasiteetistä. Kaavan muutosalueen ulkopuolella, viereisellä katualueella sijaitsevaan sadevesiviemärijärjestelmään on kesällä 2024 tehty perusparannustöitä, joilla pyritään ehkäisemään rankkasateen aiheuttamaa tulvimista. Kyseinen katualue ei ole kaavanmuutosalueella.
Lainaa Kotkan Asunnoille
Kaupunginvaltuusto päätti lisäksi myöntää kaupungin tytäryhtiölle Kotkan Asunnot Oy:lle 3,2 miljoonan euron suuruisen peruskorjausinvestointien rahoittamiseksi tarkoitetun lainan. Laina-aika noin 20 vuotta ja se alkaa ensimmäisen erän nostosta ja päättyy 31.12.2045.
Vakuuksiksi Kotkan Asunnot tarjoaa Kotkassa sijaitsevan kiinteistöjen Isännänraitti 10 ja Tasaajankatu 4 vuokraoikeuteen kohdistuvia kiinnityksiä.
Kaupunginvaltuuston esityslista on luettavissa osoitteessa www.kotka.fi/esityslistat