Lapsen etu on koulun toimintaa ohjaava tavoite kaikissa olosuhteissa
Julkaistu 21.11.2025
Tällä viikolla vietetään Lapsen oikeuksien viikkoa, jonka tämän vuoden teemalla – lapsen oikeus kuulua – on kaksi merkitystä: lapsella on oikeus kuulua ja kiinnittyä yhteisöön ja yhteiskuntaan, ja toisaalta hänellä on oikeus myös tulla paitsi nähdyksi, myös kuulluksi.
Unicefin lapsiystävällinen kunta, Kotkan kaupunki juhlistaa viikkoa julkaisemalla kaupungin luottamusjohdon ja eri vastuualueiden ajatuksia ja mietteitä Lapsen oikeuksista ja lapsiystävällinen kunta -työstä.
Artikkelisarjan viidennessä osassa on vuorossa kaupungin opetustoimi.
”Perusopetuksen tehtävänä on antaa oppilaille laaja yleissivistys sekä tarvittavat perustiedot ja -taidot jatko-opintoja ja elämää varten. Lapsen etu on koulun toimintaa ohjaava tavoite kaikissa olosuhteissa. Opetuksen ja koulutuksen tehtävänä on antaa oppilaille laaja yleissivistys sekä tarvittavat perustiedot ja -taidot jatko-opintoja ja elämää varten. Sen tavoitteena on tukea oppilaan kasvua ihmisyyteen ja vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja hyvinvointia. Perusopetus huolehtii myös siitä, että oppilailla on mahdollisuus oppia omien edellytystensä mukaisesti. Lukiokoulutuksen tehtävänä on syventää perusopetuksessa hankittuja tietoja ja taitoja sekä antaa valmiudet jatko-opintoihin, erityisesti korkeakouluissa. Lukio tukee opiskelijoiden kasvua sivistyneeksi, eettisesti ajattelevaksi ja vastuulliseksi kansalaiseksi. Lisäksi sen tavoitteena on kehittää kriittistä ajattelua, itsenäisyyttä ja elinikäisen oppimisen taitoja. Toteuttaessaan opetustoimelle annettuja tehtäviä edistetään lapsen oikeutta oppimiseen ja koulunkäyntiin ja oikeuteen tietää ja saada tietoa.
Kouluissa ja oppilaitoksissa on oppilaskunta, jotta oppilaat voivat osallistua ja vaikuttaa koulunsa toimintaan. Oppilaskunnan tehtävänä on edistää yhteisöllisyyttä, viihtyvyyttä ja oppilaiden hyvinvointia koulussa. Se toimii oppilaiden äänenä ja tuo esiin heidän mielipiteitään koulun henkilökunnalle ja johdolle. Oppilaskunta järjestää usein myös tapahtumia, tempauksia ja projekteja, jotka lisäävät koulun yhteishenkeä ja vahvistavat yhteisöllisyyttä. Opetustoimessa on tehty usean vuoden ajan systemaattisesti työtä dialogisen toimintakulttuurin edistämiseksi, jolla on entisestään lisätty oppijoiden osallisuutta tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua, tulla kuulluksi ja vaikuttaa. Näin on tuettu lapsen oikeutta sanoa mielipiteensä ja vaikuttaa.
Opetustoimessa opiskeluhuollon ohjausryhmä on kehittänytkiusaamisen, häirinnän, väkivallan, rikosten ja rikollisten tekojen ennalta ehkäisyn ja puuttumisen toimintamallin. Kouluissa noudatetaan maakunnallista poissaolojen ennalta ehkäisyn ja puuttumisen toimintamallia. Opetustoimi on kehittänyt ja kehittää edelleen sellaisia toimintatapoja, jotka suoraan tai välillisesti vahvistavat lapsen oikeutta elää turvassa.
Opetustoimessa on yhdessä muiden vastuualueiden kanssa tehty lapsivaikutusten arvioinnin kehittämistyötä, ja ne ovat osa päätöksentekoa. Esimerkiksi vuonna 2023 toteutettiin laaja palveluverkkoa koskeva kuuleminen lapsivaikutusten arvioinnin tueksi. Opetustoimi on ollut mukana Kotkan Lapsiystävällinen kunta -työssä alusta lähtien.”