Mentoroinnin voima: ensimmäinen vuosi päiväkodinjohtajana Kotkassa
Julkaistu 23.09.2025 Kirjoittajalta Anna Vanhala
(Kirjoittajat: varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö Heidi Porttila sekä päiväkodinjohtajat Niina Pousi ja Tiina Fyhr )
Perehdyttäminen on tärkeä keino luoda uudelle työntekijälle perusta työssä viihtymiselle sekä varmistaa työssä onnistuminen. Organisaatioiden ja työtehtävien monimutkaistuessa laajempi perehdyttäminen on tullut merkitykselliseksi. Enää ei pelkkä työhön opastaminen riitä yksinään, vaan työntekijät tarvitsevat perehdytystä myös organisaation toiminnasta ja sen olemassaolosta.
Mentorointi voi olla osana uuden työntekijän perehdytysprosessia. Mentoroinnin keskeisenä tavoitteena on edistää oppimista ja osaamista sekä edistää mentoroitavan ammatillista kasvua. Työelämässä mentorointia käytetään kokeneiden työntekijöiden osaamisen jakamiseen sekä hiljaisen tiedon siirtämiseen. Mentoroinnissa keskeistä on uuden työntekijän kehittyminen, mutta myös mentori kehittyy ja oppii uutta.
Tiina ja Niinan esihenkilö Heidi:
”Niinan perehdyttämistä lähdimme yhdessä Tiinan ja Niinan kanssa suunnittelemaan niin, että valitsimme mentoroinnin tulokulmaksi tiedonsiirron, mikä oli hyvin perinteinen lähtökohta mentoroinnille. Keskeisenä mentorointia ohjaavana tekijänä oli Tiinan pitkä kokemus päiväkodinjohtajana sekä vahva osaaminen työn eri prosesseista, jotka ohjaavat varhaiskasvatuksen toimintavuotta. Aikataulutimme yhdessä yhteiset tapaamiset sekä sovimme tapaamisille aihealueet. Keskeisenä tavoitteena oli perehdyttää Niina uutena esihenkilönä Kotkan varhaiskasvatuksen toimintakauteen päiväkodinjohtajan eri työtehtävien kautta.
Ilokseni voin todeta, että tämä oma ”pilotointimme” tuotti molemmille päiväkodinjohtajille uuden oppimista, mutta myös tasavertaista dialogia sekä ideoiden jakamista päiväkodinjohtajan työstä. Se tuotti myös työhyvinvointia heille molemmille ja voisin sanoa, että heidän välilleen syntyi vahva kollegiaalinen ja luottamuksellinen työystävyys.”
Niina:
”Aloitin vuosi sitten Kotkan kaupungilla päiväkodin johtajana Raitin päiväkodissa sekä Käpylän koulun esiopetuksessa. Vaikka olin päässyt tutustumaan Kotkan varhaiskasvatukseen jo aiemman kehittämistyöni kautta, Kotkan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen johtamisen käytännöt sekä toimintatavat olivat minulle uusia. Näihin käytäntöihin perehtymiseen sain yhdeksi oppaakseni Tiinan, kokeneen päiväkodinjohtajan, joka toimi johtajamentorinani ensimmäisen toimintavuoden ajan.
Mentorointia varten aikataulutimme syksyllä tapaamisia, joiden kantavana teemana oli esiopetusvuosi päiväkodin johtajan työn näkökulmasta. Lisäksi kävimme läpi johtamistyöhön liittyviä arjen käytäntöjä. Tiina opetti minulle eri järjestelmien käyttöä, jakoi ohjeita ja ohjeistuksia sekä hyviä käytäntöjä. Sovittujen tapaamisten lisäksi jo mentoroinnin kautta tuttuun Tiinaan oli helppo olla yhteydessä muulloinkin, kun vastaan tuli kysyttävää. Koin itse mentoroinnin antoisana ja erittäin hyvänä tapana perehtyä uuden kaupungin käytäntöihin.”
Tiina
”Aloitimme Niinan kanssa syksyllä 2024 ja tapaamisemme kytkeytyivät luontevasti toimintakauden ajankohtaisiin asioihin (mm. suunnittelupäivät, vanhempainillat, syysloma, joulun ajan toiminnan muutos). Välillemme muodostui avoin, arvostava ja luottamuksellinen vuorovaikutussuhde. Niinan mentorina pääsin jakamaan kokemustani, hiljaista tietoa ja osaamistani niissä asioissa, joita Niina tahtoi pohtia. Iloitsin, kun huomasin hänen saavan varmuutta Kotkan varhaiskasvatuksen käytäntöihin ja toimintatapoihin.
Tapaamistemme jälkeen mietin usein itsekseni, miten monenlaisista asioista ja osaamisesta päiväkodinjohtajan työ koostuu. Oman työn ja osaamisen arvostus kasvoi ja merkityksellisyys lisääntyi. Oli antoisaa olla toiselle tukena ja apuna. Mentorointi tarjosi minulle mahdollisuuden hyödyntää oppimaani ja kehittää omia esihenkilötaitojani erityisesti vuorovaikutuksen, kuuntelemisen ja palautteen antamisen suhteen.”
Kirjoittajat Heidi Porttila sekä Tiina Fyhr ja Niina Pousi toimivat Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksessa esihenkilöinä.