Kotimaiset ja yleismaailmalliset tekijät vähentävät satamaliikennettä

Julkaistu 14.04.2020

HaminaKotka sataman kautta kulki tammi-maaliskuussa yhteensä 3 918 624 tonnia tavaraa, joka on 12,3 % vähemmän kuin vuosi sitten.
Alkukevään pitkät metsäteollisuuden työtaistelut rokottivat rajusti metsäteollisuuden vientiä ja näkyvät vielä pitkään sataman luvuissa. Viimeisen kuukauden ajan mukaan on astunut koronaviruksen talousvaikutukset, jotka kohtelevat huonosti, mutta eri tavoin kaikkia Suomen kauppakumppaneita ja sitä kautta HaminaKotkan satamaa.

Liikennevaikutukset koronan suhteen ovat olleet toistaiseksi vaikeasti arvioitavissa, koska niiden mukanaan tuomia muutoksia ei pystystä vielä erottamaan metsäteollisuuden työtaistelujen aiheuttamista liikennevähennyksistä.

Vientiliikenne laski 9,4 prosenttia. Eniten vähenivät sellu (-25,6 %), paperi (-17,7 %), sahatavara (-13,8 %) ja kappaletavara (-81,6 %). Viennissä kasvussa olivat kuivabulk (10,6 %) ja nestebulk (12,5 %) tasaten osittain metsäteollisuuden volyymivähennyksiä.

Tuonti supistui 22,0 prosenttia. Siellä eniten laskivat kuivabulk (-30,5 %), raakapuu (-30,2 %), kappaletavara (-27,5 %) ja nestebulk (-12,0 %). Tuonnissa kasvoi ainoastaan luokka muu tavara (9,3 %).

Muuten laskussa olevan liikenteen ilopilleri oli kauttakulkuliikenne, joka kasvoi 8,3 prosenttia. Kotimaanliikenne väheni 87,7 prosenttia. Konteissa laskua oli 20,5 prosenttia. Laivoja satamassa kävi 625 eli 12 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Nopeat käänteet kansainvälisessä taloudessa ovat pakottaneet HaminaKotka Satama Oy:n sopeuttamaan kustannuksiaan ja investointejaan uuteen tilanteeseen. Talouden säästövaihde on kytketty päälle. Tähän varaudutaan myös jatkossa.

Liitteenä liikennetilasto maaliskuu 2020