Teemu Pukki käynnistää “Kotkassa kasvanut” -kampanjan

Julkaistu 15.01.2020

Kotkan ja Haminan seutu solmi viime vuoden lopussa yhteistyösopimuksen jalkapalloilija Teemu Pukin kanssa. Yhteistyökuviona on nyt toteutettu “Kotkassa kasvanut” -videokampanja, jossa Teemu kertoo lapsuudestaan ja kehittymisestään tähtipelaajaksi synnyinkaupungissaan.

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n markkinointikampanja käynnistyy alueen mahdollisuuksista kertovalla ”Kotkassa kasvanut” -teemalla, joka pitää sisällään kolme lyhytvideota. Teemu Pukin lisäksi mukana ovat kotkalainen metsäteollisuusyritys Kotkamills Oy sekä kaupunkiin muuttanut Silasten lapsiperhe. Lähtökohta kampanjalle on kertoa kotkalaisuudesta yksittäisten ihmisten silmin, jotka elävät unelmiaan todeksi.

Kampanjan tavoitteena on kertoa monipuolisista mahdollisuuksista kasvaa ja kehittyä runsaan 50 000 asukkaan muodostavassa Kotkassa niin urheilijana, yrityksenä kuin lapsiperheenä. Tarkoituksena on nostaa Etelä-Kymenlaakso potentiaalisten muuttajien ja sijoittuvien yritysten harkintaryhmään, varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.

“Kuntien erottuminen, kiinnostavuus ja seutumarkkinointi ylipäätään on haasteellista, vaikka pääkaupunkiseudun lähellä olevissa pienissä kaupungeissa on paljon potentiaalia kasvupaikkana monesta eri näkökulmasta. Näemme urheilun nämä aluerajat rikkovana voimana, joten kotkalaislähtöinen Teemu soveltuu kampanjan kasvoksi erinomaisesti. Valovoimaiset ja henkilökohtaiset tarinat kommunikoivat kiinnostavasti alueen mahdollisuuksista”, kertoo Cursorin viestintäjohtaja Topi Lintukangas.

Kolmiosaisen Kotkassa kasvanut -videosarjan ensimmäisessä osassa Teemu avaa elämäänsä Kotkassa ja kertoo matkastaan yhdeksi Suomen tunnetuimmista urheilijoista. Videolla nähdään paljon ennennäkemätöntä materiaalia arkistojen kätköistä, niissä pieni tähtipelaajan alku osoittaa jo huikeat maalintekotaitonsa.
Toinen tarinoista kertoo Kotkamills Oy:n matkasta maailmalle ensimmäisenä helposti kierrätettävän suojakerroskartongin valmistajana. Tarinan kolmannessa osassa seurataan maailmalla matkannutta perhettä, jolle Kotkanseutu on ainut oikea paikka kasvattaa lapset ja elää elämää perheenä.

“On mahtavaa päästä tekemään yhteistyötä ja kertomaan näin tärkeitä tarinoita, se ei markkinoinnissa ole koskaan itsestäänselvyys, vaan usein päinvastoin. Ajankohta kampanjalle on tietysti myös mitä mainioin. Teemun johdolla saavutettu historiallinen miesten arvokisapaikka varmistui vasta kesken tuotannon”, iloitsee Lintukangas.

Teemu Pukki -ilmiöllä on jo ollut vaikutuksia alueen kiinnostavuuteen ja matkailuun ulkomaita myöden ja Teemun joukkueen Norwich Cityn edustajat ovat vierailleet Kotkassa pariinkin kertaan. Myös kansainvälisiä median edustajia sekä useita brittiläisiä turisteja on vieraillut kaupungissa.

Kotkassa kasvanut -videosarja löytyy osoitteesta www.visitkotkahamina.fi/kotkassakasvanut 
Kampanjan videotuotannosta vastaa Mediatehdas Dakar ja sosiaalisen median kampanjan toteuttaa Valve.