Perusopetuksen oppimisen tuen uudistus etenee Kotkassa – lisää erityisluokanopettajia ja pienryhmiä
Julkaistu 18.12.2025
Valmistelu koulujen seuraavaa lukuvuotta varten on Kotkassa jo käynnissä. Yhteistyössä koulujen kanssa rakennetaan uudenlaista, entistä oppilaslähtöisempää, osallistavampaa ja joustavampaa tapaa järjestää oppimisen tukea. Merkittävä muutos on, että jokaisessa perusopetuksen koulussa on erityisluokanopettajan resurssia, mikä mahdollistaa pienryhmässä annettavan joustavan tuen oppilaan omassa koulussa.
Erityisluokanopettajien määrä lisääntyy ensi lukukaudella neljällä määräaikaisesti palkattavalla opettajalla ja pienryhmiä tulee jokaiseen kouluun.
Uudistuksen keskeinen ajatus on, että oppilaalle annettava tuki annetaan ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa. Oppimisen tuki rakentuu oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä ja ryhmäkohtaisesta tuesta, jota täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla vahvistamaan oppilaan oppimista ja opetukseen osallistumista.
Oma opetusryhmä ja tuttu kouluympäristö säilyvät opetuksen ja tuen järjestämisen perustana. Tukea annetaan monipuolisesti ryhmän ja oppilaan tilanteen edellyttämällä tavalla. Joustavasti rakennettu tuki omassa koulussa lisää parhaimmillaan turvallisuuden tunnetta, osallisuutta ja vertaisoppimisen mahdollisuuksia sekä tukee hyvinvointia ja kaverisuhteita.
Tämä opetusjärjestely tukee oppilasta silloin, kun ryhmämuotoinen tuki ei riitä, mutta oppilas pärjää pääosin omassa ryhmässään. Erityisluokat tuen muotona säilyvät, mutta niiden määrä ja sijoittelu muuttuvat. Erityisluokanopettajien määrä lukuvuonna 2026–2027 lisääntyy neljällä määräaikaisesti palkattavalla erityisluokanopettajalla.
Kotkan opetustoimi jatkaa laadukkaan opetuksen ja tuen tarjoamista. Tavoitteena on, että jokaiselle oppilaalle löytää oman polku oppimisen ja kasvun tiellä. Kotkan kaupungin kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen strategia ulottuu 2030-luvulle. Strategian mukaisesti tuemme oppimista yhdessä, mahdollistamme osallisuutta ja teemme yhteistyötä.