Salakuljettajat pohtivat vaikeaa markkinatilannetta – nykyisin on tarjolla ihan muuta

Julkaistu 15.04.2025

Kotkalaiset salakuljettajat kokoontuvat merimieskapakka Kairoon keskustelemaan haastavasta ja armottomasta markkinatilanteesta. Asiakasrajapinnassa janoisuus on tunnistettu, mutta liidit eivät lämpene, eikä kauppa käy. Ketterälle pivotoinnille on tarvetta – ja niin on totisesti Kotkassa tehty. Maailma on muuttunut, strategioita uudistettu ja nykyisin kotkalaisella työelämällä on tarjota töitä etsiville jotain ihan muuta.

Kotkan kaupungin uudella muuttajamarkkinointikampanjalla viestitään ennen kaikkea alueen uudistumisesta. Esille nostetaan avoimet työpaikat sekä tuodaan esiin elämän merkityksellisyyteen ja arjen sujuvuuteen vaikuttavia pehmeitä arvoja, joilla on huomattava merkitys ihmisten mielikuviin kaupungin vetovoimaisuudesta. Kampanjan huomiota herättävillä videoilla nähdään salakuljettajien lisäksi tulikivilempparit, joilla riitti ennen pöhinää.

Investointiuutiset on otettu hyvin vastaan

Viimeaikaiset uutiset Kotkan kaupunkiin sijoittuvista investoinneista ovat siivittäneet kaupungin kiinnostavuutta opiskelijoiden ja työikäisten keskuudessa. Yhä useampi hakee töitä ja on ehkä valmis muuttamaan työn perässä. Kansainvälinen satamakaupunki monipuolisella tapahtuma- ja kulttuuritarjonnalla kiinnostaa merellisyyden, edullisen asumisen ja lyhyiden välimatkojen vuoksi.

”Tavoittelemme kaupungin parempaa tunnettuutta sekä mielikuvaa siitä, että töiden etsiminen Kotkasta on varteenotettava vaihtoehto. Kotkassa on aina arvostettu työn tekemistä, ja ihmisiä kiinnostavat mahdolliset uudet seudulle syntyvät työpaikat. Meillä on tarjota muuttaville kaupungin kauneutta kerroksellisen arkkitehtuurin, puistojen ja merellisen luonnon muodossa”, kertoo viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiina Puhakka.

”Toivomme kampanjasta pitkäikäistä niin, että paikalliset yrittäjät ja yritykset voivat hyödyntää sitä osaajien haussa tavalla tai toisella. Esimerkiksi kampanjan verkkosivulla on mahdollista kertoa avoimista työpaikoista”, vinkkaa Puhakka.

Omaleimaisen historian ja vahvan identiteetin kaupunki

Työllisyyspalveluiden järjestämisen vastuu on siirtynyt kunnille, jota kampanjan teema tukee. Teeman esittämiseen on haettu vahvasti vaikutteita Kotkan kaupungin omaleimaisesta historiasta, vahvasta identiteetistä ja menneen ajan ammateista. Kaupunki syntyi satamasta ja sataman merkitys kaupungille on edelleen erittäin suuri, vaikka satamatoiminnot ovat siirtyneet pois kaupungin keskustasta 2000-luvun taitteen jälkeen. Sen sijaan Kantasatamasta on kehittynyt kulttuurin, taiteen, tutkimuksen ja tieteen keskus.

Rekry-teemaisen kampanjan suunnittelu aloitettiin Kotka-konsernin tytäryhtiöiden kanssa reilu vuosi sitten. Mainostoimistokumppanina on toiminut Avidly Oy, ja videotuotannot ovat Keksi Agency Oy:n toteuttamat.

Kampanjan verkkosivut: Kotka.fi/muuta