Vaka-Blogi: Kaiken maailman leikit

Julkaistu 12.06.2023 Kirjoittajalta Pia Eskola

Kesäkuun blogin kirjoittajat ovat Kotkan varhaiskasvatuksen konsultoivat kieli- ja kulttuuriopettajat Riikka Tidenberg ja Teija Pylkkänen sekä liikuntakoordinaattori Jaana Knude. He ovat ammattilaisia, jotka kiertävät Kotkan varhaiskasvatuksen yksiköissä tarjoamassa omaa asiantuntemusta tukemaan ryhmien varhaiskasvatusta ja esiopetusta. Lisäksi he tekevät yhteistyötä muiden kunnan sisällä työskentelevien ammattilaisten kanssa. Yhteistyö toteutuu myös lähiseudulla ja valtakunnallisesti. Blogissa on yksi esimerkki yhteisen työpanoksen merkityksestä mm. yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen toteutumisessa.

 

Kaiken maailman leikit

Rasisminvastaista viikkoa vietetään vuosittain maaliskuussa. Tänä vuonna teemaa lähestyttiin tutustumalla eri kulttuurien leikkiperinteisiin. Varhaiskasvatuksessa me kieli- ja kulttuuriopettajat sekä liikuntakoordinaattori haastoimme Kotkan varhaiskasvatuksen sekä muita lasten kanssa toimivia tahoja leikkimään yhdessä kaiken maailman leikkejä. Tavoitteena oli oppia uusia leikkejä ja ehkä myös nähdä yhtäläisyyksiä eri kulttuurien leikeissä. Haasteen toivottiin innostavan lapsia ja aikuisia iloiseen tekemiseen yhdessä leikkien ja liikkuen.

Yhteisessä leikissä huolehditaan siitä, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus osallistua. Myös huoltajia voidaan pyytää mukaan. Huoltajat voivat esimerkiksi opettaa lapsiryhmälle heille itselleen tuttuja leikkejä.

 

Leikkiehdotuksia löytyy Planin kootusta Kaiken maailman leikit- ideapakasta.

https://plan.fi/materiaalit/kaiken-maailman-leikit-ideapakka/

Ideapakka-linkki välitettiin haastekirjeen mukana lapsiryhmiin.

 

Kun leikkihaasteesta oli kulunut aikaa, kyselimme leikkikokemuksista päiväkodeissa ja esiopetuksessa.

Halusimme kuulla kokemuksia siitä esim.

– kuinka leikit valittiin?

– jäikö joitakin leikkejä käyttöön?

– löytyikö täysin uusia leikkejä?

– löysittekö yhtäläisyyksiä eri kulttuurien leikeistä?

– miten lapset ottivat haasteen vastaan?

 

Kysely paljasti, että päiväkoti- ja esiopetusryhmien leikkivalintoihin vaikuttivat ryhmissä esiintyvät kulttuuritaustat, leikin helppous ja yhtäläisyydet ennalta tuttuihin leikkeihin.

Varhaiskasvatuksessa oli useimmin leikitty Iso-Britanniasta tullutta leikkiä ”What´s the time Mr.Wolf”, joka muistuttaa peiliä ja hippaa. Lisäksi oli leikitty turkkilaista leikkiä ”Ebe-läpsy”, korealaista ”Mugoonghwa” leikkiä ja ”Antokyie” leikkiä Ghanasta. Jossakin ryhmässä oli kokeiltu australialaista ”Hait ja kalat” leikkiä. Jossain taas tutustuttiin sisällä leikittäviin leikkeihin, kuten esim. Kuubalainen ”Kadonneet kukat”, jota voidaan soveltaa eri-ikäisille. Myös Havaijilta lähtöisin ”Puhenehene” – leikki sopi sisällä leikittäväksi.

Monessa leikkihaasteen aikana leikityssä leikissä on yhtäläisyyksiä Suomessa leikittäviin leikkeihin. Leikittäjät kokivat, että leikit jäivät helposti mieleen ja ne otettiin vastaan innokkaasti. Leikin yksinkertainen rakenne ja säännöt helpottivat leikin käyttöönottoa.

Leikkihaasteen aika saadut kokemukset tuottivat seuraavanlaisia kommentteja lasten suusta:

”Tosi kiva leikki se Mr. Wolf!”

”Oli kiva, kun juostiin.”

”Se ruoka-aika-juttu oli paras!”

”Kivaa oli, kun aikuiset oli mukana leikkimässä!”

Me leikkihaasteen heittäjät toivomme, että haaste antoi uusia leikki-ideoita ja leikki-intoa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen lapsiryhmiin. Otetaan ilo irti arjesta ja heittäydytään me aikuiset ja lapset yhdessä leikin maailmaan.