Vapautus vesi- ja viemäriverkostoon liittymisestä

Kiinteistöjen tulee pääsääntöisesti liittyä kunnan tai kuntayhtymän vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkkoihin. Velvoite koskee erityisesti asemakaava-alueen kiinteistöjä. Kunnan ympäristöviranomainen voi hakemuksesta myöntää rakennettavalle kiinteistölle vapautuksen liittymisestä vesi- tai viemäriverkkoon.

Vapautus voidaan myöntää, jos liittyminen verkostoon muodostuisi kohtuuttoman kalliiksi tai vaikeaksi, jos palveluiden tarve on erittäin vähäinen tai vapautukseen on muuten erityinen syy. Vapauttaminen ei saa vaarantaa alueen asianmukaista vesihuoltoa. Kiinteistöllä pitää olla myös käytettävissään riittävästi asianmukaista talousvettä.

Vapautuksen saajan on huolehdittava, että kiinteistön jätevedet johdetaan pois ja käsitellään ympäristönsuojelulain vaatimusten mukaisesti. Yleensä kiinteistöllä pitää olla oma saostus- tai umpisäiliö tai muu ratkaisu, joka täyttää lain vaatimukset.

Toimi näin

Täytät tämän sivuston linkit osiosta tai Kotkan kaupungin verkkosivuilta löytyvä vapautuslomake ja toimita täytetty hakemus joko postitse tai sähköpostilla Kotkan ympäristökeskukseen. Ennen hakemuksen jättämistä sinun on hyvä ottaa etukäteen yhteyttä Kotkan kaupungin ympäristökeskukseen ja keskustella hakemukseen liittyvistä asioista asiaa käsittelevän ympäristötarkastajan kanssa.

Palvelupaikat kartalla

Asiointi