06.06.2018

Kotka ja Tuusniemi valitsivat rohkeasti rakkauden

Mitä yhteistä on Tuusniemen kunnalla ja Kotkan kaupungilla? Maantieteellisesti monta sataa kilometriä toisistaan erillään olevat ja kovin erikokoiset kunnat päättivät valita rohkeasti toiminnalleen uudenlaisen, kuntajargonista poikkeavan ja sydänjuuria koskettavan periaatteen: rakkauden.

Useimpien kuntien arvot ja strategiat ovat tutkimustulostenkin mukaan latteita ja mitäänsanomattomia. Harva – tuskin kukaan muistaa niitä, tutkimustenkin mukaan. Kun niitä ei tunneta, ne eivät kosketa, eikä niiden mukaan toimita.

”Joku varmasti voi naureskella rakkauden arvolle, mutta tosissaan me olemme”, kertoo Tuusniemen kunnanjohtaja Timo Kiviluoma. ”Ja kyllä rakkaus meille sopii, onhan meillä heinäkuussa paikkakunnalla kutujuhlatkin”, Kiviluoma jatkaa. Kuitenkin loppupelissä rakkautta ja välittämistä kaikki kaipaavat”, muistuttaa Kiviluoma.

”Laaja ymmärrys rakkaudesta tulee, kun se osataan mieltää kaupungin palvelutekojen pohjana ja välittämisenä, ja jota jokainen työntekijä ja asukas voi jakaa toisilleen”, muistuttaa Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö. ”Rakkaus voidaan mieltää jokaisen huolehtimisesta toisistaan, itsestään ja työstään ja se voidaan nähdä tekoina aina päiväkodista vanhustenhuoltoon tai tekniseen toimeen asti. Rakkaus voi tarkoittaa kotiseudusta ja sen ihmisistä välittämistä tai innostusta työstään”, Sirviö muistuttaa rakkauden laajasta merkityksestä.

”Rakkauden nostaminen yhdeksi arvoista herätti Kotkassa paljon keskustelua siitä, sopiiko se kaupungin arvoksi. Kaupunginhallitus kuitenkin piti rakkauden arvon strategiaehdotuksessa kuultuaan nuorisovaltuustolta siitä kiitosta”, Sirviö kertoo. Lopullinen arvokokoonpano Kotkassa ovat reiluus, rohkeus ja rakkaus.

Molemmat kunnat niin Kotka kuin Tuusniemikin korostavat myös rohkeutta. Vanhoilla konsteilla ei muuttuvassa maailmassa ei enää pärjätä. ”Myös kunnissa on saatava uusi vaihde päälle ja rohkeasti ideoitava uutta, kehitettävä, kokeiltava uudenlasia asioita menestyäkseen paremmin”, Tuusniemen kunnanjohtaja Timo Kiviluoma muistuttaa.

”Rakkaus on loistava brändiviesti”, kommentoi Kissconsultingin toimitusjohtaja Maarika Maury, joka on tehnyt tutkimusta arvojen ja strategoiden tunnettuudesta kunnissa ja auttanut lukuisia kuntia arvo- ja strategiatyössä. ”Aikaisemmalla kierroksella strategiat ja arvot ovat jääneet hyvin latteiksi ja niitä ei juuri kukaan ole tuntenut. Rakkaus kuuluu sellaisiin arvoihin, joka varmasti herättää keskustelua, mutta toisaalta varmasti myös koskettaa”, Maury jatkaa.

”Olen iloinen, että nyt on nähtävissä uudenlaista sukupolvea strategia- ja arvotyössä. Aikaisemmin helposti strategiat olivat enemmän paperin makuisia. Kirkkailla ja koskettavilla viesteillä saadaan myös hyvin vietyä arvot ja strategiat sellaisiksi, että ne muuntuvat puheeksi ja teoiksi, iloitsee Maury.

”Tietenkään hyväkään arvomääritelmä ei itsestään muutu teoiksi. Arvot on sisäistettävä ja ne on läpivietävä systemaattisesti eteenpäin niin, että ne muuttuvat oikeiksi ja konkreettisiksi teoiksi”, muistuttaa Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö.

Niin Tuusniemellä kuin Kotkassakin on paljon asioita, joihin voi rakastua jo nyt. Paikkakunnat ovat hyvin erilaisia, mutta molemmat hurmaavia. Tuusniemi on pienempi, idyllinen Joensuun ja Kuopion välimaastossa oleva ja tulevaisuudessa rohkeilla avauksilla kasvava kunta.

Kotka on suurempi, reilut sata kilometriä Helsingistä rannikkoa pitkin itään päin sijaitseva merellinen kaupunki, jossa on paljon vilinää ja erilaisia tapahtumia sekä vilkasta elinkeinoelämää. Kotka on kaunis ja vetovoimainen kunta, jossa ihmiset ovat mukavia ja reiluja.