UKK – Waltti-kortti

Kotkassa myytävän bussikortin nimi on Waltti-kortti. Tällä sivulla olevat kysymykset ja vastaukset koskevat vain Waltti-korttia, ei Waltti-mobiilin tuotteita.

 

ASIOI VERKOSSA – WALTTI-KAUPPA

Minulla ei vielä ole Waltti-korttia, mistä voin ostaa ihan uuden Waltti-kortin?

Waltti-kortin voit ostaa:

  • Kotkan keskustasta palvelupiste Ruorista, Kustaankatu 2.
  • Haminasta Linnoituksen uimahallin kahviosta, Puistokatu 1.
  • Pyhtään kirjastosta, Huutjärventie 30.
  • Sammonaukion R-kioskista, Sammonaukio 2.

Kortin saat heti käyttövalmiina mukaasi. Voit tilata henkilökohtaisen matkakortin itselle tai alle 17-vuotiaalle lapsellesi myös netin kautta.  Huomioithan, että nettitilauksissa kortti toimitetaan kotiosoitteeseen ja kortin toimitus voi kestää useamman päivän. Uuden korttipohjan hinta on 5 euroa.

Mitä Waltti-liikenteen maksuvyöhykkeet tarkoittavat?

Waltti on vyöhykepohjaiseen hinnoitteluun perustuva matkakortti. Hinnat määräytyvät sen mukaan matkustaako yhdellä vai useammalla vyöhykkeellä. Kotkan seudulla on käytössä neljä maksuvyöhykettä:

  • A    Pyhtään ja Hurukselan alue
  • B    Kotkan paikallisliikenne ja Huutjärvi-Siltakylä-alue
  • C    Haminan kaupunkialue
  • D    Haminan Pyhällön alue

Mitä eroa on henkilökohtaisella ja haltijakohtaisella kortilla?

  • Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja.
  • Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa samaan tai halvempaan asiakasryhmään kuuluva henkilö. Asiakasryhmät haltijakohtaisella kortilla ovat vain lapsi ja aikuinen.
  • Jos henkilökohtainen kortti katoaa, kortin personointi mahdollistaa arvon tai kauden siirron uudelle kortille.
  • Haltijakohtainen matkakortti vastaa aina käteisen rahan hallussapitoa ja käyttöä eli kadotettua korttia ei voi sulkea, eikä siinä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille.
  • Haltijakohtaiselle kortille ei voi ladata kausilippua, se toimii ainoastaan arvolippuna. Sitä ei myöskään voi tilata Waltin nettipalvelun kautta.

Mikä on kausilipun ja arvolipun ero?

  • Kausilipulla voi matkustaa 30 päivän ajan rajattomasti.
  • Arvolippuun ladataan tietty summa rahaa, joka kuluu sitä mukaa kun korttia käytetään.
  • Voit esimerkiksi ostaa kortille 30 päivän kausilipun ja ladata sille lisäksi rahaa 20 euroa siltä varalta, että haluat maksaa samalla kortilla myös toisen henkilön tai jos kausilipun matkustusoikeus on päättynyt.

Kannattaako minun ladata kausilippu vai lataanko kortille arvoa?

  • Jos käytät linja-autoa melkeinpä joka arkipäivä, esimerkiksi työmatkoihin, on kausilippu sinulle edullisempi vaihtoehto.
  • Arvoa kannattaa ladata kortille siinä tapauksessa, jos käytät linja-autoa satunnaisesti, tai korkeintaan pari kertaa viikossa.
  • Kortilla voi olla yhtä aikaa ladattuna kausi sekä arvoa. Linja-auton lukijalaite veloittaa silloin aina kausituotteen puolelta, jos ei toisin pyydetä.
  • Arvoa voi olla kausituotteen lisäksi, jos haluat maksaa vaikka mukana olevan kaverisi matkan. Tai jos haluat ylittää vyöhykerajan ja maksaa toisen vyöhykkeen hinnan arvolla etkä käteisellä. Tai jos haluat varautua siihen, että et muista ladata uutta kautta ajoissa.

Missä voin ladata Waltti-korttia?

  • Lataaminen onnistuu palvelu-tai myyntipisteessä, joita ovat palvelupiste Ruori, Sammonaukion R-kioski, Pyhtään kirjasto ja Haminan uimahallin kahvio. R-kioskilla peritään palvelumaksu 3,06%+alv.24% ladattavan tuotteen arvosta.
  • Linja-autoissa voit ladata korttiisi sen kauden, joka siellä on aiemmin ollut (vyöhykkeen muutos tai lisäys ei ole mahdollista) tai lisätä arvoa. Jokainen lataus linja-autossa maksaa 2 euroa. Linja-autoissa maksu on suoritettava käteisellä, mieluiten tasarahalla.
  • Myös netin kautta voit ladata korttiasi. Waltti-kaupassa voit ladata matkakorttisi ilman rekisteröitymistä tai rekisteröimällä oman käyttäjätilisi. Kun rekisteröit oman käyttäjätilin Waltti-kauppaan, saat käyttöösi laajemmat palvelut. Voit vaikka yhdistää tiliisi useita kortteja, jolloin lisätyt kortit ovat aina heti käytettävissä ja suoraan ladattavissa. Myös edelliset ostokset näkyvät käyttäjätilissä. Rekisteröityminen on helppoa ja edellyttää vain sähköpostin ja salasanan antamista.

Mistä näen, mihin asti kortillani oleva kausi on voimassa tai paljonko arvoa kortillani on jäljellä?

  •  Kauden viimeinen voimassaolopäivä ja jäljellä oleva arvo ovat nähtävissä linja-auton lukijalaitteella korttia käytettäessä. Voit myös kysyä korttisi tilannetta kuljettajalta tai poiketa kortin kanssa palvelu- tai myyntipisteessä.
  • Myös Waltti-nettikaupasta voit tarkistaa kirjautumatta kauden voimassaolon sekä arvon saldon.

Olen opiskelija, saanko Waltti-kortista opiskelija-alennusta?

  • Opiskelija-alennuksen saat käymällä Waltti-kortin ja opiskelijatodistuksen kanssa palvelu-tai myyntipisteessä. Opiskelija-statuksen voi päivittää myös opiskelijan omilla verkkopankkitunnuksilla netin Waltti-kaupassa. Opiskelija-status voidaan päivittää kortille enintään yhdeksi vuodeksi eteenpäin.
  • Jos et ole vielä täyttänyt 17 vuotta, sinulle edullisempi asiakasryhmä on juniori.
  • Lisäksi on käytössä myös Waltti-koulumatkatukilippu (Kelan koulumatkatuki), joka on tarkoitettu toisen asteen (lukio, ammattiopisto tms.) opiskelijalle, joka saa Kelan myöntämää koulumatkatukea 10 km ylittävälle matkalle. Myönnetyn koulumatkatuen lataus onnistuu joko Waltin verkkokaupassa tai palvelupisteillä. Huomioithan, että Kelan myöntämään koulumatkatukea ei voi ladata R-kioskilla.

Täytän pian 65 vuotta, miten saan senioreille kuuluvat edut käyttööni?

  • Kortillesi voidaan päivittää asiakasryhmäksi seniori myynti-tai palvelupisteessä. Silloin linja-auton lukijalaite ottaa huomioon hiljaisen ajan myös päivällä klo 9-14. Seniorina saat myös 30 päivän kausikortin edullisemmin.

Mitä tarkoittaa ”hiljainen aika”?

  • Arvoa käytettäessä matkasta veloitettu hinta on edullisempi hiljaisella ajalla. Hiljainen aika on arkisin klo 17.30 jälkeen illalla, arkipyhinä sekä viikonloppuisin. Näiden aikojen lisäksi senioreilla (yli 65v.) hiljainen aika on myös arkisin klo 9-14.

Voinko hyödyntää 60 min vaihto-oikeutta Waltti-kortilla maksaessa?

  • Kyllä voit. Jos maksat matkasi arvolla ja käytät tunnin sisällä uudelleen linja-autoa, on jälkimmäinen matkasi ilmainen, kortti pitää kuitenkin käyttää lukijalaitteessa vaikka matkaa ei veloiteta.

Menin vahingossa väärään bussiin ja nousin heti seuraavaan bussiin. Miksi Waltti-kortilta veloitettiin arvoa tai miksi joudun maksamaan käteisellä, vaikka minulla on kausilippu voimassa?

  • Kausilipun uudelleenleimaus ei ole sallittu ns. antipass-ajan aikana. Antipass-aika on 2 minuuttia, eli 2 minuutin sisällä kausilipun leimauksesta kausilippua ei voi leimata uudelleen. Myöskään arvolipun uudelleenleimaus ei ole sallittu antipass-ajan aikana, joka on myös 2 minuuttia. Arvolipun vaihto toimii vasta antipass-ajan jälkeen, eli aikaisintaan 2 minuuttia arvolipun leimauksesta.

Minulla on yhden vyöhykkeen kausikortti, mutta haluaisin matkustaa kahden vyöhykkeen matkan. Miten toimin?

  • Matkustaessasi ostetun kausi-alueen ulkopuolelle, tulee sinun ostaa koko matkustusalueen kattava arvolippu. Tämän saat tehtyä valitsemalla linja-auton lukijalaitteella ”poikkeusmatka” ja  haluamasi vyöhykkeet. Eli koko matka täytyy tässä tapauksessa maksaa arvolippuna.

Latasin vahingossa netissä väärän vyöhykkeen, eikä kortti toimi Kotkan alueella, miten saan korjattua vyöhykkeen oikeaksi?

  • Sinun täytyy käydä kortin kanssa palvelupisteessä, jossa väärä vyöhyke vaihdetaan oikeaksi. Väärin ladattua vyöhykettä ei voi nettikaupassa korjata.

Olen kadottanut Waltti-korttini, mitä teen?

  • Mikäli kyseessä on henkilökohtainen kortti, ota yhteyttä palvelupiste Ruoriin. Ruori toimii kadonneiden korttien osalta löytötavaratoimistona. Jos korttiasi ei löydy, se voidaan sulkea ja jäljellä olevat tuotteet, arvo tai kausi, voidaan siirtää uudelle korttipohjalle, jonka hinta on 5 euroa.
  • Uuden kortin kadonneen tilalle voit noutaa Ruorin lisäksi myös Haminan uimahallin kahviosta, Puistokatu 1 tai Pyhtään kirjastolta, Huutjärventie 30. Voit myös asioida Sammonaukion R-kioskilla osoitteessa Sammonaukio 2.

Olen muuttamassa Kouvolaan, toimiiko Kotkasta ostettu Waltti-kortti siellä, vai pitääkö minun ostaa uusi kortti?

  • Matkakortille ladattua arvoa voit käyttää myös muiden Waltti-alueiden joukkoliikenteessä. Kausilippu on tarkoitettu ainoastaan omalla alueella käytettäväksi.

Kesäkorttini on loppumaisillaan, voinko ladata kuukausikortin siihen perään linja-autossa?

  • Kun kesäkortin kausi loppuu, seuraava tavallinen 30 päivän kausi on ladattava palvelupisteessä tai netissä. Linja-autossa se ei ole mahdollista.

Missä korttia voi käyttää?

  • Kortti toimii Haminan, Kotkan ja Pyhtään alueella busseissa ja palvelulinjoilla, joissa on tuulilasissa näkyvissä Waltti-tunnus. Näitä ovat mm. kaikki Kotkan paikallisliikenteen vuorot, Kotka-Hamina -vuorot ja pikkubussilla ajettavat palvelulinjat. Lisäksi pääosa Pyhtää-Siltakylä-Huutjärvi-Kotka –liikenteestä ja pääosa seudun koulupäivävuoroista.

Myydäänkö linja-autossa vielä kertalippuja?

  • Ajoneuvosta voi edelleen ostaa käteisellä kertalippuja. Ne hinnoitellaan vyöhykkeittäin kuten arvo- ja kausiliputkin.

Mitä tuotteita nettipalvelusta voi ostaa?

  • Nettipalvelusta voi tilata ja ostaa henkilökohtaisen matkakortin itselle tai taloudessa asuvalle alle 17-vuotiaalle lapselle, jolla ei ole vielä käytössä tunnistautumispalvelua.
  • Kortille voi samanaikaisesti ostaa sekä kausi- että arvolipun, tai halutessaan vain yhden lipputuotteen. Huomioithan, että nettitilauksissa kortti toimitetaan kotiosoitteeseen ja kortin toimitus voi kestää useamman päivän.

Voiko usea henkilö käyttää samaa korttia?

  • Waltti-kortin voi ostaa joko henkilökohtaiseksi tai haltijakohtaiseksi. Kausilippu on aina henkilökohtainen.
  • Henkilökohtaista korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Haltijakohtaista korttia puolestaan voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on.
  • Haltijakohtainenkin kortti ostetaan ikäryhmän mukaan, joten aikuinen ei voi matkustaa lapselle ostetulla kortilla, vaikka se olisi haltijakohtainen. Perheen lapset sen sijaan voivat käyttää samaa korttia.
  • Lapsi voi matkustaa aikuisen kortilla, mutta tällöin kortilta veloitetaan korkeampi aikuisen lipun hinta myös lapsen lipusta.
  • Haltijakohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös usea samaan tai halvempaan asiakasryhmään ryhmään kuuluva henkilö matkustaa yhtä aikaa: kun nouset bussiin, kerro monenko henkilön matka kortilta veloitetaan.
  • Henkilökohtaisella kortilla olevalla arvolla voi myös maksaa usean samaan tai halvempaan asiakasryhmään kuuluvan henkilön matkan silloin, kun kortin omistaja matkustaa myös itse saman matkan yhdessä ryhmän kanssa.

Maksaako Waltti-matkakortin lataaminen?

  • Kotkan seudun joukkoliikenteessä Waltti-kortin lataaminen palvelupiste Ruorissa, Haminan Linnoituksen uimahallissa ja Huutjärven kirjastossa ei toistaiseksi maksa mitään. Asiakas maksaa ainoastaan korttipohjasta 5 € ja kortille ladattavien lipputuotteiden hinnan. Busseissa lataamisesta peritään 2€ latausmaksu. R-kioskilla peritään palvelumaksu 3,06%+alv.24% ladattavan tuotteen arvosta.