Eurot Kymenlaaksoon -kampanja kannustaa ostamaan lähituotteita

Julkaistu 19.09.2022

Kymenlaakson kauppakamari toteuttaa 19.9. alkaen kolmatta kertaa Eurot Kymenlaaksoon -kampanjan.

Kampanjan avulla kaikkia kymenlaaksolaisia kannustetaan ostamaan oman maakunnan alueella tuotettua ja valmistettua lähiruokaa ja -elintarvikkeita. Kampanjaa toistetaan neljän viikon ajan somekanavissa ja kadunvarsitauluilla.

Eurot Kymenlaaksoon -kampanja on kauppakamarin, sen jäsenyritysten ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin yhteinen kampanja, jolla pyritään kääntämään katseet oman maakunnan yritysten monipuoliseen tarjontaan.

Kolmatta kertaa toteutettava kampanja painottaa tänä syksynä lähiruoan ja lähellä tuotettavien elintarvikkeiden merkitystä. Teeman valintaan vaikutti vahvasti globaali ruokakriisi. Huoltovarmuus ja omavaraisuus tarvitsevat kannattavaa alkutuotantoa, pohdittiin kauppakamarissa.

”Suomalaisesta pellosta pöytään on ihan paras resepti tänä syksynä”, korostaa projektin vetäjä, viestintäpäällikkö Kirsi Juura Kymenlaakson kauppakamarista.

Kampanja haluaa muistuttaa kuluttajia myös ostovalintojen merkityksestä koko maakunnan elinvoimalle, verotuloille, työpaikkojen syntymiselle ja pysymiselle sekä yritysten elinvoimalle.

Makui meiän maakunnast

Kymenlaaksolaisuus nousee vahvasti esille jo otsikoinnissa, joka on rehevää paikallista murretta.

Makui meiän maakunnast ja Kymenlaaksolaist pöytää  ja Kaikki on koton, käyää syömää kuulostavat tutuilta korvaan, mutta ihan helposti murreasun muokkaaminen ei käynyt.

”Murreotsikoita pyöriteltiin tekijätiimissä ja kävi niin, että yhden korvaan käyää kuulosti oikealta, kun toinen vakuutti, että on aina sanonut käyvää. Otimme yhteyttä Kymenlaakson museoon, josta saimme ammattiapua. Senkin jälkeen jouduimme lopulta toteamaan, että Kymenlaakson sisälläkin puhutaan niin montaa erilaista murretta, että yhtä ainoaa oikeaa tulkintaa ei ole. Haminalainen sanoo eri tavalla kuin voikkaalainen ja eroja on ihan kymmenen kilometrin sisälläkin”, Kirsi Juura kertoo.

Kampanjan visuaalinen ilme toteutettiin oppilaitosyhteistyönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin opiskelijoiden toimesta.