Maretariumin kävijämäärä 2020 lähes edellisvuoden tasolla – liikevaihto kasvoi reippaasti 

Julkaistu 04.01.2021

Vuosi 2020 oli myös Akvaariotalo Maretariumissa poikkeuksellinen. Alkuvuosi helmikuun loppuun saakka oli erinomainen, Maretariumin 18-vuotisen historian kolmanneksi paras. Maaliskuussa tuli koronasulku ja Maretarium saatiin avata yleisölle vasta kesäkuussa. Kesäkuu oli historian hiljaisin, mutta vilkas heinäkuu ja syksy nostivat kävijämäärän, noin 55 000, edellisvuoden tasolle ja pelastivat talouden.

Vielä marraskuun lopulla kävijämäärissä oltiin viime vuotta edellä, mutta joulukuussa voimaan tullut uusi rajoitus, vain kymmenen henkilöä yhtä aikaa akvaariokierroksella, veti koko vuoden kävijämäärän prosentin verran viime vuotta heikommaksi. Kävijämäärärajoitukset jatkuvat vielä tämän vuoden tammikuun, joten vuosi 2021 on alkanut heikoissa näkymissä.

Vuoden 2020 aikana monia suunniteltuja tapahtumia jouduttiin perumaan, kevään kaikki luokkaretket oli peruttu ja osa luokkaretkistä siirrettiin ensin syksyyn, mutta valtaosaan niistäkin tuli sittemmin peruutus.

Itämeri-altaan vuotojen korjaustyöt pitivät alkaa keväällä, mutta ensin ne siirtyivät koronan tuomien rajoitusten takia marraskuun alkuun ja sittemmin edelleen tälle vuodelle.

Ankeriastutkimuksia jatkettiin, vaikka hollantilaistutkijat eivät voineetkaan tulla paikan päälle.  Ankeriassensaatiota odotetaan taas tulevalle kesälle. Kesän erikoisuus oli Saimaalta saatu harvinaisuus, sininen täplärapu.  Perinteinen koirakuukausi marraskuussa ja uutuus kissalauantai joulukuun alussa toivat piristystä ja vilskettä synkkään syksyyn.

Koko vuosi Itämeri-teemalla

Koko vuosi vietettiin Itämeren suojeluteemalla #meidänmeri. Kampanja toteutettiin yhteistyössä 75 juhlavuottaan viettäneiden Muumien kanssa. Meripuodin #meidänmeri -kampanjan tuotteiden tuotosta ohjattiin puolet John Nurmisen säätiön Itämeren suojelutyöhön. Kampanjan suojelusitoumuksia saatiin yli 1 800. Suurin osa sitoumuksen tehneistä lupaa olla roskaamatta luontoa, siivota myös muiden roskia ja muuttaa kulutustottumuksiaan ympäristöystävällisempään suuntaan.

Koska #meidänmeri -teemavuosi jäi vajaaksi koronasulun takia, jatkuu #meidänmeri -sitoumusten teko ja ”Tove ja meren lumous” –näyttely vielä 14.3.2021 saakka.

Vuoden 2020 Maretariumin kävijöistä 70 % oli Kymenlaakson ulkopuolelta, ulkomaalaisia oli vain 4 %. Ulkomaalaisia oli 16 eri maasta. Kotimaan matkailijat olivat eri puolilta Suomea Ivalosta Ahvenanmaalle. Kävijämäärä akvaariokierroksella oli 29 500, koko talossa noin 55 000.

Koronavuonna matkailijat käyttivät hyvin rahaa ostoksiin, Maretariumin liikevaihto kasvoi peräti 15 % viime vuodesta, mutta toisaalta korona toi myös lisäkuluja ja vuokratuotot jäivät viime vuotta heikommiksi, mm. kahvilalle myönnettyjen vuokranalennusten takia. Maretarium ei saanut koronatukia. Vuoden 2020 liiketulos tulee olemaan positiivinen.

Kesäkuussa Visit Finland myönsi Maretariumille kestävän matkailun sertifikaatin. Vuoden 2021 alkaessa Maretarium on edelleen ainoa yritys Kymenlaaksossa, joka on saanut tämän tunnustuksen.

www.maretarium.fi