Ohjeita

Tältä sivulta löydät linkkejä erilaisiin kuntoutujille hyödyllisiin ja ammattilaisten suunnittelemiin sivustoihin ja harjoitteluohjeisiin. Esimerkiksi HUS:n koordinoimasta ja Suomen kaikkien yliopiostollisten sairaanhoitopiirien yhdessä luomasta terveyskylästä löytyy kuntoutumistalo.Kuntoutumistalon sisältö on julkisen kuntoutuksen ammattilaisten tuottamaa. Kuntoutumistalosta löydät asiantuntijoiden tuottamaa, hyödyllistä tietoa kuntoutumisesta ja oppaita oman toimintakykysi vahvistamiseen.

Polven ja lonkan nivelrikko

Nivelrikko on hyvin yleinen nivelsairaus, joka aiheutta kipua ja heikentää toimintakykyä. Parantavaa hoitoa nivelrikkoon ei ole, mutta oireita voidaan hallita laihduttamisen, kipulääkityksen, terapeuttisen harjoittelun ja aktiivisen, säännöllisen liikunnan harrastamisen avulla. Osalle avun tuo tekonivelleikkaus. Alla olevista linkeistä voit lukea lisää nivelrikon hoidosta ja kuntoutuksesta.

Polvi- ja lonkkanivelrikon käypä hoito -suositus

Harjoitteluohje liike- ja liikuntaharjoitteluun

Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapiasuositus - esite

Selkäkipu

Alaselkäkipu on yleinen vaiva, josta kärsii valtaosa aikuisista jossain vaiheessa elämänsä aikana. Suurin osa selkäkivusta on vaaratonta ja paranee itsestään muutamassa viikossa. Selän kipeytyessä sinun on tärkeää tietää mitä itse voit tehdä helpottaaksesi oireita.

Kuntoutumistalon selkäkivun itsehoito-oppaat (alaselkäkuntoutujan opas, iskiasoireen kuntoutumisopas, lannerangan ahtauman kuntoutusopas)

Sydänpotilaan liikunnallinen kuntoutus

Sepelvaltimotauti on yleinen sairaus, jonka hoidossa fyysinen aktiivisuus ja liikuntaharjoittelu ovat avainasemassa.

Sepelvaltimotautipotilaan liikunnallisen kuntoutuksen fysioterapiasuositus -esite

Ikääntyneiden fyysisen toimintakyvyn edistäminen

Liikuntaharjoittelun ja kuntoutuksen tavoitteena on edistää ja tukea ikääntyvän liikkumis- ja toimintakykyä, hyvinvointia, itsenäistä selviytymistä ja esimerkiksi ehkäistä kaatumistapaturmia. Alta löytyy linkkejä sivustuihin, joissa on hyödyllisiä ohjeita ikääntyvän liikkumis- ja toimintakyvyn edistämiseen ja kaatumistapaturmien ehkäisyyn.

Harjoitteluohjeita ikäihmisille (voimaa vanhuuteen)

Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyvn fysioterapia suositus -esite