17.05.2017

Popup Kotka elävöittää Kotkan keskustaa

Kotkan Nuorkauppakamarin järjestämä Popup Kotka -tapahtuma on käynnistynyt. Osa yrityksistä on paikkakuntalaisia, osa tulee Helsingistä. Tapahtuman projektipäällikkö Kalle Salli uskoo, että tapahtuma tulee täyttämään odotuksensa.

Tiloja on varattu niin Kauppakeskus Pasaatista kuin ns. kivijalkakaupoista. Useissa tiloissa on useampi liike tapahtuman aikana.

"Jos haluaa vielä mukaan, kannattaa olla yhteydessä. Voimme koittaa järjestää sopivan kauppapaikan", kertoo Salli.

Popup Kotkan tavoitteena on herättää kaupunkilaiset ja yrittäjät ajattelemaan uudella tavalla.
"Mielenkiintoisia yrityksiä on tulossa ja kannattaa ehdottomasti seurata nettisivuja ja somea", Salli vinkkaa.

Liikkeitä vaatekaupoista
kehonhuoltoon

Ensimmäisinä liikkeensä Kauppakeskus Pasaatissa avasivat merellisiä sisustustuotteita myyvä MiaOgalleria ja moottoriurheilua Pasaatiin tuova Eagleracing. Tällä viikolla lisäksi verkkokauppa Unique5hop, Xamkin brändituotteita myyvä X-SHOP ja Osuuskunta IMAKE avaavat Pasaatissa.

Keskuskatu 17:ssä avasi naisten vaateliike Susanne.fi ja Katariinan torin kontissa Maanatiri, joka myy valokuvatekstiilejä. Leena Viikari tarjoaa intialaista päähierontaa osoitteessa Kaivokatu 15.

Tapahtuman toisella viikolla Pasaatissa liikkeensä avaavat joogastudio Yogelina, kestotuotteita myyvä verkkokauppa Omama, Taito Kymenlaakson käsityötä ja lahjatavaraa myyvä Taito Shop ja Kotka-julisteista tunnettu Tandem Graphics.

Kaivokatu 15:ssä löytyy luomupuuvillaisia vaatteita myyvä NOSH ja PXC underwear. Keskuskatu 17:ssä Cafe Mukti tarjoaa raakamenetelmällä valmistettuja tuotteita ja Kaivokatu 18:ssa on hierontapalveluja tarjoava Hieroja Huhtala. Jalkapalloseura Kotkan Nappulat rakentavat puotinsa osoitteeseen Kymenlaakso 11 ja Katariinan torin kontteihin tuovat elämää Inka paahtimo, Leilan kakut ja Maanatiri.

Tarkemmat liikkeiden aukiolot löytyvät osoitteesta www.popupkotka.com ja liikkeet on helppo tunnistaa Popup Kotka -tarroista. Tapahtuma kestää sunnuntaihin 28. toukokuuta saakka.

Popup-tapahtuman ideana on tarjota yrittäjille ja yhteisöille mahdollisuus kokeilla, millaista on toimia Kotkan keskustan liiketiloissa. Popup-myymälöitä, kivijalkakauppoja ja showroomeja perustetaan vähintään yhden päivän ajaksi. Kiinteistönomistajat antavat toimijoille tyhjänä olevia liiketilojaan lyhytaikaiseen käyttöön ilmaiseksi.

Projekti on toteutettu aiemmin paikallisten Nuorkauppakamareiden toimesta Turussa, Salossa ja Hämeenlinnassa. Esimerkiksi Turussa viimeisin Popup-projekti sai yli 350 hakemusta liiketiloihin, ja Popup-liiketila tarjottiin yli 70 yritykselle. 80–90 % mukana olleista liiketiloista on nyt vuokrattu.

Kotkan Nuorkauppakamari voitti viime vuonna Cursorin järjestämässä Aito teko, rohkea veto -ideakilpailussa Popup Kotka -projektisuunnitelmalla 5 000 euron tuen projektin toteutukseen.