29.11.2018

Kotkan uusi kaupunkistrategia ehdolla Vuoden Strategiateoksi

Viime keväänä valmistunut Kotkan uusi kaupunkistrategia on ehdolla Vuoden Strategiateoksi.

Suomen Strategisen Johtamisen Seura (SSJS) jakaa vuosittain Vuoden Strategiateko -tunnustuksen näkyvästä, strategiaa elävöittävästä teosta, joka on osaltaan vaikuttanut positiivisesti Suomen, yksittäisen yrityksen, toimialan tai yhteisön kehitykseen.

Kotkan kaupungin lisäksi ehdolla ovat Finnair ja Kyrö Distillery Company.
”Ehdolla ovat siis maailman luotettavin lentoyhtiö, maailman parasta giniä tekevä yritys ja maailman loistavin kaupunki”, Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö hehkuttaa.

Suomen Strategisen Johtamisen Seura perustelee Kotkan kaupunkistrategian pääsemistä kolmen parhaan tänä vuonna syntyneen strategian joukkoon mm. sillä, että Kotka lähti rohkeasti tekemään keväällä 2018 uudistunutta strategiaansa haastamalla kaikki kotkalaiset mukaan ideoimaan strategiaa sekä tuomaan esille, mitä he pitävät tärkeänä kaupungin kannalta.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö on luonnollisesti mielissään siitä, että Kotkan kaupunkistrategia ja sen laadintaprosessi on huomattu kansallisella tasolla hyvin merkittävällä tavalla ottamalla se niiden kolmen finalistin joukkoon, joista valitaan Vuoden Strategiateko -tunnustuksen saaja.
”Kaupunki panosti open strategy -lähestymistapaan voimakkaasti järjestämällä erilaisia yleisötilaisuuksia eri kohderyhmille ja toteuttamalla kyselyjä verkossa. Suomen mittakaavassa Kotkan kaupungin strategia ja sen toteutuminen on huomionarvoista ja poikkeuksellista”, Sirviö toteaa.

Kaupunginjohtaja haluaa myös kiittää kaikkia sidosryhmiä ja kaupunkilaisia, jotka ovat osallistuneet kaupunkistrategian laadintaan ja toteaa, että paikka finalistien joukossa on kaikkien yhteisen ponnistuksen ansiota.
”Kiitoksen ansaitsee myös nyt opintovapaalla oleva kehitysjohtajamme Terhi Lindholm, joka oli koko strategiaprosessin äiti ja jonka johdolla se viime keväänä vietiin maaliin”, Sirviö muistuttaa.

Vuoden Strategiateko valitaan kolmen finalistin joukosta Helsingissä järjestettävässä Strategiateko -tilaisuudessa keskiviikkona 12. joulukuuta.
Tapahtumassa Kyrö Distillery Company, Kotkan kaupunki ja Finnair valottavat kukin strategiansa taustoja ja kertovat tuloksista.

Finalistien esitysten jälkeen tilaisuuden osallistujat, jotka ovat Suomen Strategisen Johtamisen Seuran jäseniä eli strategia-ammattilaisia, ruotivat ryhmissä strategiatekoja ja valitsevat voittajan.

Liitteenä Kotkan uusi kaupunkistrategia (pdf)