15.03.2017

Kotka kehittää ja uudistaa terveyskeskuspalveluitaan

Kotka palkkaa 12 uutta sairaanhoitajaa ja yhden palveluohjaajan sekä kehittää terveyskeskuspalveluita uusien yhteydenottokanavien ja matalan kynnyksen palveluiden avulla vuoden 2017 aikana.

Sähköistä asiointia kehittämällä pyritään osaltaan vähentämään puhelinkontaktien tarvetta. Sähköistä ajanvarausta kokeillaan jo keväällä. Sähköistä asiointia voidaan lisätä myös ottamalla käyttöön sähköiset lomakkeet.

Suunnitelmissa on myös ns. NonStop -vastaanotto, jossa sairaanhoitajan vastaanotolla hoidetaan potilaat tulojärjestyksessä vuoronumeron mukaan.
Vastaanotossa yhdistyvät kiireellinen hoito, puhelimessa tehty hoidon tarpeen arviointi ja kiireetön vastaanotto. Vastaanotolla hoidetaan esimerkiksi pitkittynyttä flunssaa, kurkkukipua, poskiontelo-oireita, korvakipua, lieviä allergiaoireita, ihottumia, virtsatulehduksia, vatsavaivoja ja pieniä tapaturmia.