14.11.2018

Kaupunkipyöräkokeilu onnistui yli odotusten

Ovatko Kouvolan ja Kotkan kaupunkipyörät sinulle jo tuttuja? Ehkä olet ajanutkin niillä yhden tai useamman kerran?
Kouvolan ja Kotkan kaupunkipyöräkokeilu on hankkeena päättymässä. Siksi marraskuun ajan kerätään kokemuksia ja näkemyksiä kaupunkipyöristä. Uusi kesäkausi on jo suunnitelmissa ja pyörät pyörivät talvellakin.

Iloisen oranssit kaupunkipyörät ilmestyivät Kouvolan ja Kotkan katukuvaan Meripäivien alla 27.7.
Kaupunkien osittain rahoittama ja KaaKau Oy:n operoima kokeilu päättyi lokakuun loppuun. Kokeilu oli antoisa ja lyhyestä kaudesta huolimatta käyttäjiä oli lähes 1400. Etenkin elo- ja syyskuun pyöräilijämäärät antoivat positiivista signaalia kokeilun onnistumisesta.

Onnistuneen kauden päätteeksi kerätään nyt kaupunkipyöriin liittyvät muistot ja kokemukset talteen, kun ne vielä ovat tuoreina mielessä.

Kaupunkipyöräkysely on auki 14.11.-2.12. osoitteessa www.kouvola.fi/pyoraily

Kaikille avoimeen kyselyyn kannattaa vastata, vaikka kaupunkipyörät eivät olisikaan tuttuja, sillä myös se antaa arvokasta tietoa mm. markkinoinnin ja viestinnän onnistumisen analysoinnin kannalta.
Kyselyn tuloksia käytetään arvioitaessa kaupunkipyörien tarpeellisuutta jatkossa sekä kehitettäessä palvelua paremmaksi.

Vaikka kaupunkien pilotti päättyi lokakuun lopussa, jatkaa KaaKau toimintaansa ja siirtyy marraskuun aikana talvikauden järjestelmään.

Talvikaudella Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK on pyörien pääyhteistyökumppani, tarjoten järjestelmän Kouvolaan ja Kotkaan. Kaupunkipyöriä voivat edelleen käyttää kaikki, mutta pyörien määrä vähenee ja pysäkit sijoitetaan XAMK:in tarpeiden mukaan.
Talvikaudella myös hinnoittelu on edullisempaa; puoli tuntia voi polkea alle eurolla ja päivävuokrakin on vain 6€. Mahdollisesti myös muita kokeiluja tullaan tekemään.

Kouvolan ja Kotkan kaupunkipyörät ovat edelläkävijöitä Suomessa ympärivuotisissa kevyissä kaupunkipyöräjärjestelmissä.
”Haluamme käytännössä testata kuinka hyvin asemattomat kaupunkipyörät kestävät Suomen talviolosuhteita. Olemme tällä hetkellä kaupunkipyörä- ja järjestelmätoimittaja Donkey Republic:in pohjoisin toimija ja tuotamme arvokasta tietoa talvipyöräilyn mahdollisuuksista myös kevyillä järjestelmillä”, toteaa KaaKau Oy:n toimitusjohtaja Aleksanteri Repo.

Onnistunut kokeilu innostaa uuteen kauteen ja laajentamaan toimintaa
Kaupunkipyöriä on molemmissa kaupungeissa käytetty todella monipuolisesti. Niin opiskelijat, turistit kuin työmatkapyöräilijätkin löysivät pyörät nopeasti käyttöönsä ja matkoja on tehty parinsadan metrin pyrähdyksistä kymmenien kilometrien lenkkeihin.

Toimitusjohtaja Repo haluaakin kiittää kaikkia tahoja kokeilukauden onnistumisesta.
“Kiitos kaupungeille joustavuudesta nopean kokeilun aikaansaamiseksi. Kiitos myös pyöräilijät lämpimästä vastaanotosta ja aktiivisesta palautteesta. Ja erityiskiitos yritysyhteistyökumppaneille, ilman teitä homma olisi jäänyt tekemättä. Vielä olisi tärkeää saada mahdollisimman moni vastaamaan kyselyyn, jotta saamme tietää tiesivätkö ihmiset tarpeeksi kokeilun olemassaolosta. Ja mitä he ovat mieltä kaupunkipyöristämme, olipa ajanut pyörillä tai ei. Ensi kaudelle saamme siten vielä paremmin toimivan järjestelmän”.

Kokeilun projektikoordinaattori Antti Lääperi kertoo, että Kouvolan ja Kotkan kaupunkipyöräkokeilu on herättänyt mielenkiintoa myös muissa suomalaisissa kaupungeissa.
”Jo nyt tulossa olevien, esimerkiksi Oulun, Kuopion ja Vantaan kaupunkipyörien lisäksi uskon, että näemme ensi kesänä erilaisia kaupunkipyöräjärjestelmiä useissa muissakin kaupungeissa. Kymenlaakson kokeilu osoitti, että myös pienemmillä pyörämäärillä voi olla tehokasta toteuttaa kaupunkipyöräjärjestelmä, kunhan toteutus on mietitty huolella paikallisiin olosuhteisiin sopivaksi. Meillä on täällä hyvä paketti kasassa ja jaamme oppimme mielellämme myös muiden käyttöön”.

Kaupunkipyöräkokeilu oli Kouvolan ja Kotkan kaupunkien yhteishanke, joka sai rahoitusta Liikenneviraston Liikkumisen Ohjauksen valtionavustuksesta.
Hankkeessa olivat mukana lisäksi Cursor Oy sekä Pyöräliitto. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun asemattomia kaupunkipyöriä testataan Suomessa hankintamenettelyn kautta. Hankinnassa sovellettiin Liikenneviraston uusia ohjeita asemattomista kaupunkipyöristä.